Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Markusy
| 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y 
 
 U R Z Ę D U G M I N Y 
 
 W M A R K U S A C H 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 2021 rok 
 
 
 
  | 
		
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY W MARKUSACH
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Markusach składa się z następujących rozdziałów:
- Postanowienia ogólne.
 - Struktura organizacyjna Urzędu.
 - Podział zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu.
 - Zadania i kompetencje poszczególnych stanowisk pracy.
 - Zasady i tryb funkcjonowania Urzędu oraz porządek wewnętrzny.
 - Zakres upoważnień udzielonych pracownikom do załatwienia spraw.
 - Zasady kontroli wewnętrznej.
 - Przeciwdziałanie mobbingowi.
 - Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
 - Postanowienia końcowe.
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Markusy,
 - Wójcie, Sekretarzu i Skarbniku – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Markusy, Sekretarza Gminy Markusy i Skarbnika Gminy Markusy,
 - Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Markusach,
 - Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Markusy,
 - USC – należy przez to rozumieć Urząd Stanu Cywilnego w Markusach,
 - ZFŚS – należy przez to rozumieć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,
 - GOPS – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Markusach,
 - Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Markusach.
 
§ 2
Urząd jest jednostką organizacyjną przy pomocy której Wójt wykonuje swoje zadania.
§ 3
Siedzibą Urzędu jest miejscowość Markusy.
§ 4
Urząd realizuje zadania:
- Własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.
 - Z zakresu administracji rządowej, których wykonanie zlecono gminie na mocy obowiązujących ustaw.
 - Wynikające z innych ustaw szczególnych.
 
Rozdział II
Struktura Organizacyjna Urzędu
§ 5
- W Urzędzie tworzy się 4 następujące stanowiska kierownicze: 
	
- Wójt Gminy – WG
 - Sekretarz Gminy – SG
 - Skarbnik Gminy – SK
 - Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – ZKUSC
 
 
- W Urzędzie tworzy się następujące samodzielne stanowiska pracy:
	
- Stanowisko ds. dowodów osobistych – DO
 - Stanowisko ds. księgowości budżetowej – KB
 - Stanowisko ds. księgowości podatkowej – KP
 - Stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat – PO
 - Stanowisko ds. księgowości budżetowo – podatkowej – KBP
 - Stanowisko ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej – KEG
 - Stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami – GN
 - Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy – ORG
 - Stanowisko ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy – PRG
 - Stanowisko ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności – OCZK i EL
 - Stanowisko ds. ochrony środowiska – OŚ
 - Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych – ŚR
 - Stanowisko ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego – SFA
 - Stanowisko – informatyk – INF
 - Stanowisko ds. budownictwa i inwestycji oraz ochrony p.poż. – BI
 
 
- W Urzędzie Gminy tworzy się następujące stanowiska pomocnicze i obsługi:
 
- Kierowca samochodu osobowego.
 - Sprzątaczka.
 
Rozdział III
Podział zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu
§ 6
- Wójt jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym samorządowych pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i sprawuje nad nimi bezpośredni nadzór.
 - Wójt jest kierownikiem USC.
 - Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza i Skarbnika.
 - Wójt może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu Sekretarzowi.
 
§ 7
Wójt Gminy – stanowisko z wyboru
Wójt Gminy wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych przepisów, a w szczególności:
- Kieruje bieżącymi sprawami gminy.
 - Reprezentuje gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących gminy.
 - Wydaje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych oraz w sprawach z zakresu administracji publicznej.
 - Udziela pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji zgodnie ze swoimi zarządzeniami.
 - Podejmuje czynności należące do kompetencji Wójta w sprawach związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, przy czym czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Rady.
 - Jest szefem terenowej obrony cywilnej.
 - Realizuje politykę kadrową i wspólnie z Sekretarzem odpowiada za przestrzeganie przepisów związanych ze stosunkiem pracy.
 - Jest uprawniony do wglądu w dokumenty sołectw oraz dostępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectw.
 - Sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Sekretarza i Skarbnika.
 - Kieruje pracą Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego.
 - Przedkłada opracowania, analizy, wnioski i sprawozdania Radzie i jej organom.
 - Nadzoruje realizację budżetu.
 - Nadzoruje zadania w zakresie spraw oświatowych.
 - Występuje do Rady z inicjatywą podjęcia uchwał.
 - Przedkłada materiały przygotowane pod obrady sesji.
 
§ 8
Sekretarz Gminy
Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje jego pracę i dokonuje podziału zadań pomiędzy stanowiska pracy Urzędu, a w szczególności:
- Wykonuje w imieniu Wójta funkcję kierownika administracyjnego Urzędu w tym:
	
- opracowuje projekt regulaminu oraz uaktualnia go w miarę potrzeb,
 - opracowuje zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,
 - sprawuje nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie,
 - prowadzi nabór na wolne stanowiska pracy, gospodaruje etatami oraz funduszem płac Urzędu,
 - rozstrzyga spory kompetencyjne między pracownikami,
 - decyduje o udziale pracowników Urzędu w szkoleniach, kursach oraz dodatkowych formach kształcenia,
 - prowadzi kontrolę wewnętrzną Urzędu,
 - dba o wygląd budynku Urzędu i jego otoczenie,
 - planuje koszty utrzymania Urzędu,
 - wykonuje obowiązki w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa przez Wójta.
 
 - Współpracuje z sołectwami.
 - Wykonuje zadania z zakresu oświaty.
 - Pełni funkcję Inspektora Ochrony Danych .
 - Sprawuje nadzór nad zadaniami:
	
- ochrony zdrowia,
 - pomocy społecznej,
 - kultury, w tym bibliotek gminnych oraz kultury fizycznej i turystyki,
 - polityki prorodzinnej,
 - wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
 - promocji gminy,
 - współpracy z organizacjami pozarządowymi,
 - współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,
 
 - Jest Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych.
 
§ 9
Skarbnik Gminy – stanowisko z powołania
Skarbnik wykonuje następujące czynności:
- Na podstawie otrzymanych materiałów opracowuje wstępnie projekt budżetu i przekazuje Wójtowi.
 - Dokonuje analiz budżetu i na bieżąco informuje Wójta o jego realizacji.
 - Przekazuje pracownikom oraz kierownikom podległych jednostek wytyczne oraz dane niezbędne do opracowania projektu budżetu.
 - Czuwa nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej.
 - Sprawuje bezpośredni nadzór nad pracownikami realizującymi zadania budżetu.
 - Realizuje ustawy o dochodach, finansach gmin, o podatkach i opłacie skarbowej.
 - Przygotowuje oraz opracowuje miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne sprawozdanie z wykonania budżetu.
 - Przygotowuje projekty uchwał w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie w granicach uprawnień wynikających z obowiązujących aktów prawnych.
 - Współpracuje z Radą i jej organami w planowaniu i realizacji zadań finansowych.
 - Sporządza jednostkowe i zbiorcze sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu.
 - Wykonuje zadania i obowiązki wynikające z ustawy o finansach publicznych w zakresie kontroli wewnętrznej.
 - Organizuje sporządzanie, przyjmowanie, obieg i kontrolę dokumentów w sposób zapewniający właściwy i zgodny z zasadami dyscypliny budżetowej przebieg operacji finansowych związanych z wykonaniem budżetu.
 - Czuwa nad zachowaniem równowagi budżetowej.
 - Współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbą Skarbową i Urzędem Skarbowym.
 - Opracowuje układ wykonawczy budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy dochodów i wydatków.
 - Opracowuje plan finansowy dla zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie.
 - Opracowuje zakładowy plan kont.
 - Opracowuje zarządzenia w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji mienia na podstawie ustawy o rachunkowości.
 - Dokonuje rozliczenia przeprowadzonej inwentaryzacji mienia wg zasad określonych w ustawie o rachunkowości.
 - Sporządza bilans jednostkowy, zbiorczy i skonsolidowany na zasadach i w terminach wynikających z odpowiednich przepisów.
 - Rozlicza dotacje celowe przyznane gminie, a niewykorzystane zwraca do końca roku budżetowego na zasadach i w terminach wynikających z odpowiednich przepisów w tym zakresie.
 - Księguje rozrachunki budżetu i jednostek podległych.
 - Przestrzega terminy spłat kredytów i pożyczek oraz należnych odsetek wynikających z umów w granicach kwot określonych w planie finansowym.
 - Wczytuje i eksportuje kwartalne sprawozdania z wykonania budżetu o nadwyżce i niedoborze oraz należnościach do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
 
§ 10
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
Pracownik na stanowisku Zastępcy Kierownika USC wykonuje następujące czynności:
- 1. Rejestruje urodzenia, małżeństwa i zgony,
 
2. Przyjmuje oświadczenia o wstąpienie w związek małżeński,
3. Wydaje zaświadczenia stwierdzające o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
4. Wydaje zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez obywatela polskiego poza granicami kraju,
5. Wydaje zaświadczenia o stanie cywilnym,
6. Przyjmuje oświadczenia o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa,
7. Przyjmuje zgłoszenia o urodzeniu dziecka,
8. Przyjmuje oświadczenia małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
9. Sporządza protokoły przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia dziecka,
10. Sporządza protokoły nadania dziecku nazwiska męża matki,
11. Rozstrzyga sprawy o umiejscowienie aktu zagranicznego urodzenia, małżeństwa i zgonu w miejscowych księgach stanu cywilnego prowadzonych w Rejestrze Stanu Cywilnego:
12. Rozstrzyga sprawy dotyczące:
a) uzupełnienia, sprostowania i odtworzenia aktu stanu cywilnego,
b) zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia, w którym strony złożyły kierownikowi USC pisemne zapewnienie,
c) zmiany imion i nazwisk.
13. Prowadzi i aktualizuje gminny rejestr upoważnień do przetwarzania danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych i Rejestrze Stanu Cywilnego oraz w systemach teleinformatycznych, w których prowadzone są te rejestry.
14. Odpowiada za:
- 
	
- 
		
- nadanie uprawnień technicznych w Systemie Rejestrów Państwowych dla pracowników Urzędu,
 - informowanie właściwego Ministerstwa o wszelkich zmianach na stanowisku Wójta.
 - comiesięczną obsługę aplikacji sprawozdawczej, udostępnionej przez Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – Wydział Spraw Obywatelskich, dotyczącej realizacji zadań w zakresie dowodów osobistych, ewidencji ludności oraz USC.
 
 
 - 
		
 - 1. Wykonuje zadania dotyczące obsługi sekretariatu Urzędu, w tym prowadzi sprawy związane z pracą i zadaniami Wójta.
 
2. Realizuje zadania, do których należy w szczególności:
- 
	
- przyjmowanie i przygotowanie do wysłania korespondencji, w tym prowadzenie odpowiednich rejestrów,
 - obsługa urządzeń biurowych,
 - obsługa techniczno-organizacyjna narad i spotkań organizowanych przez Wójta i Sekretarza ,
 - prowadzenie dziennika korespondencji i rejestru faktur,
 - prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania w zakresie KP – dowód wpłaty,
 - zamawianie pieczęci i tablic urzędowych oraz materiałów biurowych i środków czystości,
 - realizacja prawidłowego i terminowego obiegu korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
 - prowadzenie spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków tj. kompletowanie dokumentacji, prowadzenie rejestru skarg i wniosków, w tym nadzór nad terminowym ich załatwianiem, a także przekazywanie skarg i wniosków wg właściwości,
 - przygotowywanie pism w zakresie potrzeb Wójta, Sekretarza,
 - kompletowanie protokołów z kontroli zewnętrznej,
 - obsługa Elektronicznej Skrzynki Podawczej,
 
 
3. Zastępuje pracownika ds. obsługi Rady Gminy na sesjach.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje poszczególnych stanowisk pracy
§ 11
Stanowisko ds. dowodów osobistych
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. dowodów osobistych:
- Prowadzi całokształt spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych.
 - Prowadzi sprawy wynikające z ustawy o powszechnym obowiązku obrony :
 
- wykonuje czynności związane z postępowaniem wyjaśniającym nie stawiennictwa osób do rejestracji kwalifikacji wojskowej,
 - weryfikuje listy osób, które podlegają kwalifikacji wojskowej ,
 - prowadzi wykaz osób w stanie aktualnym do kwalifikacji wojskowej,
 - utrzymuje współpracę z Wojskową Komendą Uzupełnień,
 - utrzymuje współpracę z właściwą jednostką wojskową w sprawach związanych z oczyszczaniem terenu z wykrytych niewypałów.
 
- Prowadzi sprawy organów sądowych.
 - Prowadzi sprawy wynikające z przepisów ustawy o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w tym :
 
- przygotowuje projekt aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu,
 - przygotowuje projekt zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
 - przygotowuje projekt zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez obywatela polskiego poza granicami kraju,
 - przygotowuje projekt oświadczenia o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa,
 - sporządza projekty protokołów przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia dziecka,
 - sporządza projekty protokołów nadania dziecku nazwiska męża matki,
 - przygotowuje projekty w sprawach czynności materialno-technicznych w zakresie o umiejscowienie aktu zagranicznego urodzenia, małżeństwa i zgonu w miejscowych księgach stanu cywilnego,
 - przygotowuje projekty w sprawach czynności materialno-technicznych w zakresie:
 
- uzupełnienia, sprostowania i odtworzenia aktu stanu cywilnego,
- zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia, w którym strony złożyły kierownikowi USC pisemne zapewnienie,
- przygotowuje projekt decyzji zmiany imion i nazwisk.
 
- Zastępuje - w zakresie ewidencji ludności - pracownika na stanowisku ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności.
 
§ 12
Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. księgowości budżetowej:
- 
	
- 
		
- Dekretuje dowody księgowe z podziałem na dochody i wydatki.
 - Prowadzi księgowość dla jednostki budżetowej – Urząd.
 - Księguje syntetycznie i analityczne koszty i wydatki według klasyfikacji budżetowej.
 - Księguje rozrachunki jednostki (wg kontrahentów).
 - Prowadzi ewidencję syntetyczną i analityczną oraz rozliczanie środków pomocowych wg zasad wynikających z umów w tym zakresie, z zachowaniem zasad zawartych w zakładowym planie kont.
 - Nadzoruje w zakresie udzielania i rozliczania zaliczek dla pracowników.
 - Przestrzega zasad księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości i zakładowym planie kont.
 - Współpracuje ze Skarbnikiem w zakresie zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem i prawidłowością wykorzystania środków finansowych oraz w zakresie realizacji harmonogramu wydatków budżetowych.
 - Ewidencjonuje syntetycznie i analitycznie dług publiczny wg zasad określonych w odpowiednich przepisach.
 - Ewidencjonuje syntetycznie i analitycznie wydatki inwestycyjne.
 - Prowadzi ewidencję syntetyczną i analityczną ZFŚS.
 - Przestrzega zasad i terminów przekazywania środków finansowych należnych dla ZFŚS.
 - Sporządza zestawienia obrotów i sald oraz informacji o stanie zobowiązań i należności.
 - Dochodzi należności wynikających z zawartych umów cywilno-prawnych.
 - Rozlicza dotacje celowe przyznane gminie, a niewykorzystane zwraca do końca roku budżetowego na zasadach i w terminach wynikających z odpowiednich przepisów w tym zakresie.
 - Potwierdza salda należności i zobowiązań według stosownych przepisów w tym zakresie.
 - Weryfikuje dokumenty księgowe do zapłaty i realizuje poprzez terminowe sporządzanie przelewów wobec dostawców towarów i usług w granicach ustalonego planu finansowego dla poszczególnych rodzajów zadań.
 - Potwierdza wpływy rachunków i faktur według instrukcji obiegu dokumentów księgowych.
 - Miesięcznie uzgadnia dochody z danymi księgowymi na stanowisku ds. księgowości podatkowej.
 - Sporządza miesięczne i kwartalne sprawozdania o wydatkach, dochodach, należnościach i zobowiązaniach.
 - Sporządza bilans , rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszu jednostki.
 - Prowadzi ewidencję syntetyczną pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
 - Prowadzi ewidencję syntetyczną środków trwałych wg klasyfikacji rodzajowej GUS /konto 011/.
 - Zastępuje pracownika ds. księgowości budżetowo-podatkowej.
 
 
 - 
		
 
§ 13
Stanowisko pracy ds. księgowości podatkowej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. księgowości podatkowej:
- Księguje wpływy z tytułu podatków i opłat dla osób fizycznych i prawnych.
 - Prowadzi windykację należności z tytułu podatków i opłat dla osób fizycznych i prawnych:
	
- wystawia upomnienia,
 - wystawia tytuły wykonawcze,
 - likwiduje tytuły wykonawcze,
 - aktualizuje tytuły wykonawcze,
 - współpracuje z Urzędem Skarbowym,
 - sporządza wnioski przedsądowe do zapłaty i przygotowuje dokumenty do egzekucji sądowej innych należności,
 - zabezpiecza zobowiązania podatkowe poprzez wpis na hipotekę.
 
 - Dokonuje przypisów i odpisów dla należności z tytułu opłat na podstawie dokumentów źródłowych.
 - Kontroluje pod względem formalno-prawnym deklaracje DT-1 na podatek od środków transportowych i prowadzi postępowanie podatkowe w tej sprawie.
 - Przygotowuje dokumentację i wystawia decyzje w sprawach:
	
- rozłożenia na raty zaległości w podatku od środków transportowych, czynszu lokalowym i czynszu dzierżawnym,
 - umorzenia zaległości w podatku od środków transportowych, czynszu lokalowym i czynszu dzierżawnym,
 - odroczenia terminów płatności podatku od środków transportowych, czynszu lokalowego i czynszu dzierżawnego.
 
 - Sporządza sprawozdania miesięczne z tytułu dochodów.
 - Sporządza sprawozdanie o zaległościach przedsiębiorców.
 - Prowadzi rozliczenie i sporządza sprawozdania kwartalne 2% odpisu na rzecz Izby Rolniczej z tytułu pobranego podatku rolnego od osób fizycznych i prawnych.
 - Wystawia dowody wpłat do banku.
 - Wydaje zaświadczenia o zaległościach podatkowych lub stwierdzające ich brak.
 - Prowadzi postępowanie administracyjne i sporządza sprawozdania w sprawie zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
 - Współpracuje ze Skarbnikiem w zakresie planowania dochodów budżetowych oraz harmonogramu realizacji dochodów.
 - Zastępuje pracownika ds. wymiaru podatków i opłat.
 
§ 14
Stanowisko pracy ds. wymiaru podatków i opłat
Pracownik na samodzielnym stanowisku pracy ds. wymiaru podatków i opłat:
- Prowadzi w systemie informatycznym ewidencję podatkową nieruchomości dla potrzeb wymiaru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
 - Prowadzi postępowania podatkowe zmierzające do ustalenia oraz określenia wysokości zobowiązań w zakresie w/w podatków.
 - Dokonuje corocznego wymiaru podatków dla osób fizycznych:
	
- podatku rolnego,
 - podatku od nieruchomości,
 - podatku leśnego,
 - łącznego zobowiązania pieniężnego.
 
 - Prowadzi postępowania podatkowe w sprawach ulg uznaniowych w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym oraz łącznym zobowiązaniu pieniężnym z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej:
	
- odroczeń terminów płatności podatku lub zaległości podatkowych,
 - rozkładania na raty płatności podatku lub zaległości podatkowych,
 - umarzania zaległości podatkowych lub odsetek za zwłokę.
 
 - Prowadzi postępowania podatkowe w sprawach ulg i zwolnień ustawowych w podatku rolnym, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej, z tytułu:
	
- nabycia gruntów na powiększenie lub utworzenie gospodarstwa rolnego,
 - objęcia gruntów w trwałe zagospodarowanie,
 - ulg inwestycyjnych.
 
 - Egzekwuje obowiązek składania przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny.
 - Przeprowadza czynności sprawdzające w zakresie realizacji obowiązków podatkowych przez podatników podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
 - Opracowuje projekty uchwał w zakresie ustalania stawek i zwolnień dotyczących:
	
- podatku rolnego,
 - podatku leśnego,
 - podatku od nieruchomości,
 - podatku od posiadania środków transportowych.
 - opłaty targowej.
 
 - Sporządza sprawozdania z zakresu:
	
- skutków finansowych obniżenia stawek, ulg i zwolnień podatkowych,
 - udzielonej pomocy publicznej lub informacji o nieudzieleniu pomocy.
 
 - Wydaje zaświadczenia w sprawach wynikających z prowadzonej ewidencji podatkowej.
 - Współpracuje ze Skarbnikiem w zakresie planowania dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
 - Prowadzi postępowania administracyjne i sporządza sprawozdania w sprawie zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
 - Zastępuje pracownika ds. księgowości podatkowej.
 
§ 15
Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowo-podatkowej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. księgowości budżetowo-podatkowej:
- Prowadzi ewidencja i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w ciągu miesiąca i po zakończeniu roku budżetowego włącznie w wystawieniem PIT-11, PIT-40, PIT-8AR, PIT-4R i PIT-R.
 - Nalicza wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy i umów zleceń.
 - Prowadzi ewidencję dokumentacji związaną z wynagrodzeniami pracowniczymi.
 - Prowadzi ewidencję ubezpieczenia społecznego pracowników i świadczeń rodzinnych włącznie z ubezpieczeniem i wyrejestrowaniem z ubezpieczenia pracowników i świadczeń rodzinnych.
 - Prowadzi ewidencję rozliczenia składek ZUS włącznie z tworzeniem dokumentacji rozliczeniowej i wysyłaniem pocztą elektroniczną plików do ZUS.
 - Prowadzi ewidencję plików i identyfikatorów potwierdzeń przekazanych do ZUS plików.
 - Wystawia zaświadczenia o wysokości pobieranego wynagrodzenia.
 - Sporządza przelewy w zakresie wynagrodzeń, składek ZUS i dodatków mieszkaniowych i energetycznych.
 - Sporządza sprawozdania kwartalne do GUS.
 - Prowadzi Ewidencję i rozlicza podatek VAT w zakresie wydatków i zakupów.
 - Obsługuje księgowo dodatki mieszkaniowe i energetyczne.
 - Prowadzi karty wynagrodzeń pracowników.
 - Prowadzi ewidencję i rozliczanie miesięczne z Powiatowym Urzędem Pracy.
 - Rozlicza należności za energię i wodę zużyte podczas wynajmu świetlic wiejskich.
 - Współpracuje przy sporządzaniu planu budżetowego.
 - Prowadzi ewidencję ilościowo wartościową zakupionych materiałów budowlanych.
 - Współpracuje z pracownikiem upoważnionym przez Wójta do rozliczania zużytych materiałów budowlanych.
 - Prowadzi ewidencję analityczną pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
 - Prowadzi ewidencję analityczną środków trwałych wg klasyfikacji rodzajowej GUS /konto 011/ oraz sporządza sprawozdania.
 - Zastępuje pracownika ds. księgowości budżetowej
 
§ 16
Stanowisko pracy ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej:
- Prowadzi sprawy osobowe pracowników.
 - Przygotowuje dokumentację związaną z:
	
- zawieraniem umów o pracę z pracownikami Urzędu i jednostek podległych,
 - udzielaniem urlopów i zwolnień z pracy,
 - awansowaniem i nagradzaniem,
 - naliczaniem dodatków stażowych dla pracowników,
 - przygotowywaniem i ewidencjonowaniem umów zleceń,
 - wystawianiem zaświadczeń o zatrudnieniu.
 
 - Realizuje zadania związane z prowadzeniem polityki kadrowej.
 - Przygotowuje dokumentację z zakresu powoływania, zaszeregowania i odwoływania kierowników podległych jednostek i ich zastępców.
 - Prowadzi sprawy związane z podnoszeniem kwalifikacji pracowników.
 - Prowadzi i załatwia dokumentację rent i emerytur pracowników.
 - Sporządza sprawozdania do GUS.
 - Sporządza i przesyła do PFRON deklaracje i zatrudnieniu.
 - Prowadzi archiwum Urzędu.
 - Prowadzi dokumentację związaną z zatrudnieniem bezrobotnych.
 - Współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy.
 - Prowadzi sprawy wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
 
- przygotowuje dokumenty dotyczące wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
 - przygotowuje decyzje dotyczące wygaszania, cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
 - nalicza opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
 
- Realizuje zadania zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
 - Przyjmuje, rozpatruje i przekształca wnioski w formę dokumentu elektronicznego oraz przesyła do CEIDG.
 - Zastępuje pracownika ds. ochrony środowiska.
 - Zastępuje - w zakresie obsługi sekretariatu- Zastępcę Kierownika USC.
 
§ 17
Stanowisko pracy ds. gospodarki nieruchomościami
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. gospodarki nieruchomościami:
- Przygotowuje dokumentację i prowadzi sprawy związane ze sprzedażą oraz dzierżawą nieruchomości własnych gminy:
 - Sporządza wykazy, zarządzenia, uchwały nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i dzierżawy.
 - Nadzoruje gospodarkę lokalami z komunalnego zasobu mieszkaniowego Gminy.
 - Przygotowuje dokumentację i prowadzi sprawy dotyczące obrotu komunalnych zasobów mieszkaniowych Gminy:
 - Sporządza i wydaje wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium.
 - Sporządza zaświadczenia o przeznaczeniu nieruchomości z mpzp i studium oraz o rewitalizacji do sprzedaży
 - Prowadzi sprawy związane z nadawaniem numeracji porządkowej, ewidencją miejscowości, ulic i adresów oraz urzędowym nazewnictwem miejscowości.
 - Przygotowuje dokumentację dotyczącą przetargów na sprzedaż nieruchomości komunalnych oraz wchodzi w skład Komisji Przetargowej na sprzedaż i dzierżawę mienia komunalnego gminy zgodnie ze stosownymi zarządzeniami Wójta.
 - Wchodzi w skład komisji przetargowej do przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane, dostawy i usługi zlecane przez Gminę.
 - Prowadzi sprawy związane z przejmowaniem nieruchomości na własność Gminy od innych jednostek.
 - Wydaje zaświadczenia dotyczące wykreślenia hipoteki, ciężaru realnego z KW.
 - Prowadzi sprawy związane z użytkowaniem wieczystym gruntów oraz przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
 - Współpracuje z Urzędem Statystycznym w sprawie spisów powszechnych i rolnych.
 - Sporządza sprawozdania statystyczne do GUS dotyczące zasobów własnych Gminy.
 - Prowadzi procedury związane z podziałem i rozgraniczeniem nieruchomości. osób fizycznych oraz własnych gminy i współpracuje w tym zakresie ze służbami geodezyjnymi i rzeczoznawcami majątkowymi.
 - Prowadzi sprawy związane z pierwokupem nieruchomości.
 - Przygotowuje i prowadzi dokumentację związaną z komunalizacją nieruchomości na rzecz Gminy.
 - Sporządza pisma do Komornika Sądowego dotyczących wywieszenia obwieszczeń o licytacjach i opisach nieruchomości.
 - Korespondencja z Instytucjami oraz osobami fizycznymi w sprawie akt osiedleńczych.
 - Prowadzi sprawy związane z wydawaniem zezwoleń na uprawę konopi włóknistych.
 - Współpracuje z ODR w zakresie szacowania strat w uprawach rolnych.
 - Wydaje zaświadczenia o pracy w gospodarstwie rolnym do stażu, na cele emerytalne.
 - Korespondencja z KRUS,ZUS w sprawach ubezpieczeń społecznych rolników
 - Poświadczanie 10-letnich umów dzierżawy dla rolników w myśl ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.
 - Prowadzi sprawy związane z rolnictwem, leśnictwem oraz łowiectwem.
 - Współdziała z inspekcją weterynaryjną w sprawach ochrony zwierząt przed chorobami zakaźnymi.
 - Współpracuje z Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa w sprawie zwalczania chorób i szkodników w uprawach rolnych.
 - Zastępuje pracownika ds. obsługi Rady Gminy.
 
§ 18
Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. obsługi Rady Gminy:
- Zapewnia prawidłowe przygotowanie materiałów na sesję Rady i posiedzenia Komisji.
 - Gromadzi Uchwały Rady i Zarządzenia Wójta, oraz prowadzi odpowiednie rejestry.
 - Nadaje obieg Uchwałom Rady i Zarządzeniom Wójta zgodnie z Zasadami Techniki Prawodawczej, w tym przekazuje je do Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego i Regionalnej Izby Obrachunkowej.
 - Bierze udział w opracowywaniu planów pracy Rady i jej organów.
 - Współdziała z przewodniczącymi właściwych Komisji Rady w szczególności w zakresie przygotowywania projektów ważniejszych uchwał i wniosków.
 - Ewidencjonuje postulaty, wnioski i skargi i przekazuje je do załatwienia; udziela odpowiedzi zainteresowanym osobom.
 - Opracowuje materiały, informacje, oceny i wnioski dla potrzeb Rady.
 - Czuwa nad zabezpieczeniem praw radnych i członków komisji Rady.
 - Obsługuje techniczno-organizacyjnie samorząd mieszkańców wsi.
 - Obsługuje dyżury Przewodniczącego Rady w zakresie przyjmowania skarg i wniosków obywateli, prowadzi rejestr spraw zgłoszonych oraz podejmuje działania dla rozpatrzenia ich załatwienia.
 - Sporządza protokoły z posiedzeń Rady Gminy i Komisji Rady.
 - Obsługuje techniczno-organizacyjnie narady z sołtysami.
 - Ewidencjonuje interpelacje radnych.
 - Sporządza umowy w zakresie wynajmu świetlic.
 - Prowadzi sprawy wynikające z ustawy o wolontariacie i organizacjach pożytku publicznego między innymi dokumentację w zakresie przyznawanych dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych, w tym:
 
- przyjmuje oferty realizacji zadania publicznego,
 - sporządza umowy,
 - przyjmuje sprawozdanie z realizacji zadania publicznego.
 
- Obsługuje techniczno- organizacyjnie wybory ławników sądowych.
 
- Świadczy usługi kserograficzne.
 - Zastępuje pracownika ds. gospodarki nieruchomościami w zakresie wydawania zaświadczeń z mpzp i zeznań świadków w celu wydania zaświadczenia o pracy w gospodarstwie rolnym do stażu, na cele emerytalne.
 
§ 19
Stanowisko pracy ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności.
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności:
- 
	
- Z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej:
 
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plan Obrony Cywilnej,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje roczne plany zamierzeń Obrony Cywilnej oraz Zarządzania Kryzysowego,
 - Organizuje i nadzoruje szkolenia jednostek organizacyjnych Obrony Cywilnej (formacji) oraz szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
 - Aktualizuje przydziały organizacyjno-mobilizacyjne dla potrzeb Obrony Cywilnej,
 - Prowadzi magazyn sprzętu Obrony Cywilnej,
 - Planuje, przygotowuje i zapewnia funkcjonowanie systemu ostrzegania SWA,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Regulamin na czas „W„ w przypadku zaistnienia takiej potrzeby,
 - Przygotowuje i zabezpiecza funkcjonowanie Stałego Dyżuru,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje dokumentację Akcji Kurierskiej,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plan Ochrony Zabytków dla Gminy na czas „W„
 - Planuje, przygotowuje i zapewnia funkcjonowanie Zastępczych Miejsc Pracy,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plany Obronne,
 - Planuje i opracowuje roczne plany szkoleń obronnych,
 - Prowadzi dzienniki ewidencji wykonanych dokumentów oznaczonych klauzulą „Zastrzeżone„
 - Prowadzi dzienniki korespondencji oznaczonych klauzulą „Zastrzeżone„
 - Współpracuje z Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych w postępowaniu z dokumentami zawierającymi informacje niejawne,
 - Współdziała z jednostkami terenowymi w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego: policją, strażą pożarną, jednostkami ochotniczej straży pożarnej, wojskiem.
 
- Z zakresu zarządzania kryzysowego:
 
- Planuje i prowadzi dokumentację Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
 - Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plan Zarządzania Kryzysowego dla Gminy,
 - Opracowuje roczne plany pracy dla Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
 - Planuje, opracowuje i aktualizuje Plany Ewakuacji na wypadek powstania zagrożenia życia i zdrowia mieszkańców Gminy, w tym zagrożenia powodziowego,
 - Planuje i zapewnia środki transportowe, warunki bytowe oraz pomoc przedmedyczną, medyczną i społeczną dla ewakuowanej ludności,
 - Planuje i zapewnia ochronę płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
 - planuje, opracowuje i aktualizuje Plan Przeciwpowodziowy dla Gminy,
 - Planuje, przygotowuje i organizuje dyżury przeciwpowodziowe,
 - Obsługuje stronę internetową markusy.pl w zakresie informacji oraz komunikatów dotyczących prognozy pogody, ostrzeżeń meteorologicznych.
 
III. Z zakresu ewidencji ludności:
- 
	
- Prowadzi całość spraw związanych z ewidencją ludności i meldunkami, a w szczególności:
 
 - prowadzi ewidencję ludności, poprzez :
 
- rejestrowanie danych o miejscu pobytu obywateli polskich i cudzoziemców na pobyt stały i czasowy ponad 3 m-ce,
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu poza granice RP na okres dłuższy niż 3 miesiące i powrotu z wyjazdu poza granice RP
- prowadzi rejestr wyborców, sporządza spis wyborców dla potrzeb wyborów i referendów, wydaje decyzje w tych sprawach oraz sporządza pełnomocnictwa wyborcze, w tym także obsługuje głosowania korespondencyjne,
 - prowadzi postępowania administracyjne w sprawach dotyczących wykonywania obowiązku meldunkowego oraz przygotowuje projekty decyzji administracyjnych w sprawach prowadzonych na wniosek właściciela/współwłaściciela lub najemcy lokalu oraz z urzędu
 
- Udziela informacji adresowych na zasadach określonych przepisami prawa, w szczególności :
 
- udostępnia dane jednostkowe rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz PESEL,
 - wydaje zaświadczenia i poświadczenia zameldowania na wniosek zainteresowanej osoby
 
- Współpracuje z Wydziałem Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców UW w Olsztynie, głównie w zakresie sporządzania sprawozdań, wykazów.
 - Przekazuje dane dla Urzędu Statystycznego w sprawie badań statystycznych (ludność zameldowana na pobyt czasowy i pobyt stały mieszkańców nieobecnych w związku z wyjazdem za granice RP).
 - Sporządza meldunki kwartalne dla WOW oraz na bieżąco dla CRID.
 - Sporządza wykazy dzieci do szkół podstawowych.
 - Sporządza wykazy osób podlegających rejestracji do kwalifikacji wojskowej.
 - Prowadzi sprawy związane z obsługą kasową terminala płatniczego.
 
- Zastępuje pracownika ds. dowodów osobistych.
 
§ 20
Stanowisko pracy ds. ochrony środowiska
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. ochrony środowiska:
- Wykonuje zadania z zakresu ochrony środowiska:
	
- opracowuje raporty z wykonania programu ochrony środowiska,
 - wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach ,
 - wstrzymuje użytkowanie instalacji i urządzeń w przypadkach nieprzestrzegania ustaleń określonych w decyzji – ograniczania uciążliwości powodowanych przez urządzenia techniczne wykazane przez osoby fizyczne,
 - nadzoruje i kontroluje w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska,
 - sporządza informacje o substancjach stwarzających zagrożenie,
 - udostępnia informacje o środowisku i jego ochronie,
 - wydaje zaświadczenia lub postanowienia dotyczące Natury 2000.
 
 - Realizuje zadania wynikające z ustawy o odpadach:
	
- opracowuje program gospodarki odpadami w gminie,
 - nadzoruje wykonywanie zadań wynikających z gminnego programu w zakresie działalności zbierania, odzysku, unieszkodliwiania i transportu odpadów niekomunalnych.
 
 - Wykonuje zadania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy:
	
- opracowuje gminny program utrzymywania czystości i porządku w gminie,
 - realizuje zadania wynikające z programu utrzymywania czystości i porządku w gminie,
 - wdraża program selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
 
 - Realizuje zadania wynikające z ustawy o ochronie przyrody i ustawy Prawo łowieckie:
	
- kontroluje przestrzeganie i stosowanie przepisów o ochronie środowiska,
 - wydaje zezwolenia na usuwanie bądź przesadzanie drzew i krzewów,
 - wymierza kary za niszczenie drzew, krzewów oraz usuwanie drzew, krzewów bez wymaganego zezwolenia.
 
 - Przygotowuje dokumentacje i prowadzi sprawy związane z programem opieki nad zwierzętami bezdomnymi.
 - Realizuje zadania wynikające z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków:
	
- 
		
- współpracuje z Gminnym Zakładem Komunalnym Sp. z o.o. w zakresie wynikającym w ustawy,
 - monitoruje jakość wody przeznaczonej do spożycia,
 - informuje społeczeństwo o jakości wody przeznaczonej do spożycia,
 - współpracuje z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w zakresie zaopatrzenia w wodę.
 
 
 - 
		
 
7. Opracowuje i wdraża system gospodarki odpadami wymagany w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- 
	
- przygotowuje projekty uchwał Rady Gminy Markusy w zakresie gospodarki odpadami.
 - wylicza opłaty, które mieszkańcy będą zobowiązani wnosić za wykonywane przez Gminę czynności odbioru i zagospodarowania odpadów.
 - aktualizuje bazę danych gminnego rejestru właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarki odpadami komunalnymi.
 - współdziała z firmami odbierającymi odpady komunalne z terenu Gminy
 - opiniuje Wojewódzki, Powiatowy i Gminny plan gospodarki odpadami,
 
 - Zastępuje pracownika ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej.
 
§ 21
Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. świadczeń rodzinnych:
- Prowadzi sprawy związane ze świadczeniami rodzinnymi:
	
- zasiłkami rodzinnymi i dodatkami do zasiłków rodzinnych,
 - zasiłkami pielęgnacyjnymi,
 - świadczeniami pielęgnacyjnymi,
 - jednorazową zapomogą z tytułu urodzenia dziecka,
 - specjalnym zasiłkiem opiekuńczym,
 - świadczeniami rodzicielskimi,
 - pomocy „za życiem”.
 
 
- Przyjmuje wnioski, prowadzi rejestry spraw, weryfikuje i ustala sytuację dochodową rodziny.
 - Przygotowuje projekty decyzji administracyjnych w sprawie:
	
- świadczeń rodzinnych,
 - dodatków energetycznych,
 - dodatków mieszkaniowych,
 - rządowych programów pomocy,
 - świadczeń rodzicielskich,
 - zasiłków dla opiekunów,
 - pomocy „za życiem”.
 
 - Występuje do Ośrodków Pomocy Społecznej o przeprowadzenie rodzinnych wywiadów środowiskowych i co 6 m-cy o aktualizację wywiadów oraz w każdej sytuacji gdy zaistnieją wątpliwości co do sprawowania opieki.
 - Występuje do ZUS o ustalenie okresów składkowych i nieskładkowych.
 - Prowadzi postępowanie odwoławcze.
 - Prowadzi sprawy związane ze świadczeniami rodzinnymi nienależnie pobranymi.
 - Prowadzi sprawy związane z pomocą finansową w ramach „Rządowego programu wspierania osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego”.
 - Prowadzi postępowanie i ustala nienależnie pobraną pomoc finansową udzieloną w ramach rządowych programów wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne.
 - Wydaje zaświadczenia dotyczące świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna, dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych.
 - Sporządza sprawozdania kwartalne, półroczne, roczne z zakresu swoich obowiązków i przekazuje elektronicznie do Urzędu Wojewódzkiego.
 - Sporządza miesięczne meldunki z zapotrzebowania na środki na świadczenia rodzinne, składki zdrowotne i dodatki energetyczne.
 - Prowadzi postępowania w sytuacji zastosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego we współpracy z Urzędem Wojewódzkim.
 - Prowadzi postępowanie administracyjne związane z dodatkami mieszkaniowymi.
 - Prowadzi sprawy związane z dodatkiem energetycznym.
 - Składa kwartalne zapotrzebowanie do Urzędu Wojewódzkiego na środki na dodatek energetyczny.
 - Sporządza listy wypłat na świadczenia rodzinne, rządowe programy pomocy dodatki mieszkaniowe, dodatki energetyczne, zasiłki dla opiekunów, składki ZUS i FUZ
 - Prowadzi postępowania administracyjne związane z zasiłkami dla opiekunów.
 - Pozyskuje drogą elektroniczną informacje od organów podatkowych, emerytalno-rentowych, rejestrów: PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynku Pracy, CEiDG, KRS oraz Centralnej Bazy Beneficjentów.
 - Prowadzi postępowania w sprawie przyznawania świadczeń wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „za życiem”.
 - Zastępuje pracownika ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego.
 
§ 22
Stanowisko pracy ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego realizuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
- Przyjmuje, weryfikuje i rozpatruje wnioski w sprawie przyznania stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych;
 - Przygotowuje projekty decyzji związanych ze stypendiami i zasiłkami szkolnymi;
 - Współdziała z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie spraw związanych z realizacją stypendiów i zasiłków szkolnych;
 - Składa zapotrzebowanie do Kuratorium Oświaty na środki na stypendia i zasiłki szkolne;
 - Przyjmuje, weryfikuje i rozpatruje wnioski o przydzielenie świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
 - Przygotowuje projekty decyzji dotyczących świadczeń alimentacyjnych;
 - Prowadzi postępowania administracyjne wobec dłużników alimentacyjnych oraz przygotowuje projekty decyzji dotyczących:
	
- uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych,
 - umorzenia zaległości.
 
 - Podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, w tym przeprowadza wywiady alimentacyjne oraz przyjmuje oświadczenia majątkowe od dłużników;
 - Współdziała z komornikami, Powiatowym Urzędem Pracy, Starostwem Powiatowym w zakresie działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych oraz w zakresie postępowania administracyjnego prowadzonego wobec dłużników;
 - Przekazuje do Biura Informacji Gospodarczej o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art.28 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów – w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy;
 - Prowadzi egzekucje administracyjne wobec dłużników alimentacyjnych;
 - Sporządza meldunki miesięczne z zapotrzebowaniem środków oraz sprawozdania kwartalne, roczne z zakresu działania stanowiska i przekazuje elektronicznie do Urzędu Wojewódzkiego;
 - Sporządza listy wypłat;
 - Prowadzi dokumentację związaną z realizowanymi zadaniami;
 - Prowadzi sprawy związane z obsługą kasową terminala płatniczego.
 - Prowadzi postępowania odwoławcze
 - Prowadzi sprawy związane ze świadczeniami nienależnie pobranymi dotyczącymi świadczeń nienależnie wypłaconymi z funduszu alimentacyjnego i stypendiów szkolnych;
 - Pozyskuje droga elektroniczną informacje od organów podatkowych, emerytalno-rentowych, rejestrów: PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynku Pracy, CEIDG, KRS oraz Centralnej Bazy Beneficjentów;
 - Wydaje zaświadczenia dotyczące świadczeń alimentacyjnych i stypendiów szkolnych;
 - Rozlicza wypłaty dłużników alimentacyjnych;
 - Zastępuje pracownika ds. świadczeń rodzinnych.
 
§ 23
Stanowisko ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy:
- Prowadzi sprawy związane z promocją gminy.
 - Bierze udział w komisji przetargowej do przygotowania i przeprowadzenia postępowań w zakresie udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane oraz dostawy i usługi zlecane przez Urząd zgodnie z Zarządzeniami Wójta.
 
- Realizuje zadania związane z ustawą o zamówieniach publicznych:
	
- wydatkowanie środków publicznych zgodnie z wymogami ustawy,
 - przygotowanie materiałów oraz organizacja przetargów – jako członek komisji przetargowej,
 - opracowanie i aktualizacja regulaminów przetargowych,
 - sporządzanie sprawozdania o udzielonych zamówieniach.
 
 - Prowadzi rejestr zamówień publicznych oraz rejestr złożonych ofert i rejestr umów.
 - Opisuje oryginały faktur przekazywanych do księgowości z adnotacją, która dotyczy zastosowanego trybu z podaniem numeru wpisu do rejestru zamówień publicznych w przypadku gdy udzielone zamówienie podlega ustawie „Prawo zamówień publicznych”.
 - Przygotowuje oferty inwestycyjne.
 - Monitoruje środki z Unii Europejskiej i innych źródeł oraz przedstawia informacje na ten temat Wójtowi.
 - Przygotowuje wnioski o dofinansowanie projektów.
 - Prowadzi i rozlicza projekty realizowane przez Gminę.
 - Prowadzi sprawy związane z aktualizacją planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy.
 - Realizuje i rozlicza fundusz sołecki.
 - Współpracuje z Lokalną Grupą Działania „Łączy nas Kanał Elbląski”.
 - Współdziała w zakresie turystyki oraz udziela informacji o atrakcjach turystycznych znajdujących się na terenie gminy.
 - Zastępuje pracownika ds. budownictwa i inwestycji oraz ochrony p.poż.
 
§ 24
Stanowisko pracy – informatyk
Pracownik na samodzielnym stanowisku – Informatyk prowadzi obsługę informatyczną w Urzędzie obejmującą:
- 
	
- serwis sprzętu komputerowego,
 - serwis sieci komputerowej,
 - nadzór nad użytkowanym oprogramowaniem,
 - merytoryczną pomoc w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania,
 - pomoc w rozwoju infrastruktury informatycznej w urzędzie,
 - prowadzenie nadzoru nad prawidłową pracą sprzętu komputerowego, awarii oprogramowania, zabezpieczenie baz danych programów użytkowanych poprzez systematyczną archiwizację aplikacji oraz kontrolę prawidłowego wykonywania kopii bezpieczeństwa,
 - ochrona systemów sieci teleinformatycznych.
 - koordynuje zakup sprzętu elektronicznego w Urzędzie.
 - obsługuje BIP oraz stronę internetową gminy.
 - obsługuje informatycznie Bibliotekę Publiczną i Szkoły.
 
 
§ 25
Stanowisko pracy ds. budownictwa i inwestycji oraz ochrony p.poż.
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. budownictwa i inwestycji:
- Prowadzi sprawy z zakresu inwestycji w tym:
 
- przygotowuje plany inwestycyjne na rok budżetowy,
 - wnioskuje o zabezpieczenie środków finansowych na inwestycje ,
 - przygotowuje zamówienia i odbiór dokumentacji projektowej,
 - współpracuje z powiatowymi jednostkami w zakresie wymaganym do prawidłowego realizowania inwestycji i remontów,
 - przygotowuje i uczestniczy w procedurach o udzielenie zamówienia publicznego na roboty inwestycyjne i remontowe,
 - przygotowuje i prowadzi przetargi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa na wykonanie dokumentacji technicznej oraz robót budowlano – montażowych,
 - weryfikuje dokumentację projektową pod względem prawidłowości oraz kompletności i wyłania inspektorów nadzoru do poszczególnych zadań,
 - reprezentuje gminę w procesie inwestycyjnym od przekazania placu pod budowę do ostatecznego rozliczenia,
 - sporządza wymagane i niezbędne analizy i sprawozdania,
 - nadzoruje realizację postanowień wynikających z zapisów gwarancyjnych,
 - uczestniczy w przygotowaniu wniosków aplikacyjnych na dofinansowanie inwestycji.
 
- Prowadzi sprawy z zakresu dróg w tym:
 
- koordynuje prace wykonywane na drogach gminnych,
 - planuje środki w budżecie na utrzymanie i remonty dróg gminnych,
 - organizuje i rozlicza oświetlenia dróg publicznych będących w zarządzie gminy,
 - prowadzi sprawy związane z letnim i zimowym utrzymaniem dróg,
 - koordynuje roboty w pasie drogowym, w tym uzgadnia projekty i dokonuje odbiorów inwestycji liniowych w pasie drogowym dróg na terenie gminy,
 - wydaje zezwolenia na zajęcia pasa drogowego.
 
- Zatwierdza ugody w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach.
 - Współpracuje z instytucjami i mieszkańcami w zakresie inwestycji budowlanych chroniących środowisko.
 - Wydaje zaświadczenia o zgodności z mpzp rozbudowy lub przebudowy budynków i lokali na cele budowlane.
 - Wydaje wypisy i wyrysy z mpzp na cele budowlane.
 - Sporządza sprawozdanie w sprawie rejestru decyzji o warunkach zabudowy oraz ustalania lokalizacji celu publicznego.
 - Przygotowuje postanowienia w sprawie wyłączenia gruntów z produkcji rolnej na cele budowlane.
 - Współpracuje z instytucjami w zakresie spraw melioracyjnych.
 - Prowadzi sprawy remontowe oraz usługi kominiarskie lokali będących własnością gminy.
 - Z zakresu nadzoru i kontroli przeciwpożarowej:
 
- wspiera jednostki OSP poprzez :
 
- udzielanie pomocy w zakresie pozyskania sprzętu przeciwpożarowego, środków gaśniczych,
- inspirowanie działań OSP zmierzających do osiągnięcia pełnych składów osobowych sekcji gaśniczej i pomocniczych przewidzianych dla jednostek poszczególnych typów,
- współdziała przy organizowaniu gminnych zawodów sportowo-pożarniczych,
 - udziela pomocy w organizowaniu szkoleń dla członków OSP,
 - koordynuje zespołowe ćwiczenia w terenie i na obiektach dla jednostek OSP,
 - sprawuje kontrolę nad realizacją stanu ochrony przeciwpożarowej,
 - przedstawia wnioski OSP organom samorządu gminy w sprawach ich potrzeb dotyczących zapewnienia gotowości bojowej,
 - inspiruje i udziela pomocy w działaniach prewencyjno-propagandowych prowadzonych przez OSP,
 - czuwa nad realizacją przez jednostki OSP wymogów w sprawach badań kierowców, a także informuje o możliwościach badań lekarskich członków OSP biorących udział w działaniach ratowniczych,
 - nadzoruje prace konserwatorów sprzętu przeciwpożarowego w jednostkach OSP,
 - zgłasza potrzeby ochrony przeciwpożarowej do projektu budżetu gminy,
 - współpracuje z Komendą Miejską PSP w zakresie nadzoru nad OSP i kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej,
 - wprowadza do programu OSP informacje z zebrań sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych,
 - nadzoruje tankowanie pojazdów pożarniczych
 
- Organizuje prace i nadzoruje realizację zadań wykonywanych w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie-użytecznych oraz prowadzi nadzór nad osobami skierowanymi przez sąd, wykonującymi prace społeczne.
 - Prowadzi magazyn narzędzi, sprzętu i materiałów budowlanych oraz magazyn przeciwpożarowy.
 - Prowadzi druki ścisłego zarachowania w zakresie kart drogowych.
 - Prowadzi sprawy związane z cmentarzami, miejscami pamięci, tablicami pamiątkowymi.
 - Zastępuje pracownika ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy.
 
§ 26
Stanowiska pomocnicze i obsługi Urzędu
Kierowca samochodu osobowego:
- Dokonuje przewozów wyznaczonych przez dysponenta.
 - Prowadzi obsługę codzienną pojazdu.
 - Dba o bieżące utrzymanie stanu technicznego pojazdu.
 - Dokonuje okresowych przeglądów technicznych pojazdu stosownie do okresu ważności dowodu rejestracyjnego oraz przebiegu kilometrów.
 - Uzupełnia zużyte drobne akcesoria samochodowe.
 - Na podstawie wykazu/upoważnienia przekazanego przez dysponenta dokonuje samodzielnego odbioru/zakupu artykułów na potrzeby Urzędu, a także załadowuje oraz wyładowuje zakupiony i przewożony materiał.
 - Garażuje pojazd poza godzinami w wyznaczonym miejscu.
 - W przypadku braku wyjazdów służbowych wykonuje prace w charakterze konserwatora zlecane przez Wójta i Sekretarza, w tym m.in.:
 
- odśnieżanie w okresie zimowym,
 - koszenie trawników,
 - przycinanie żywopłotu,
 - wymiana żarówek w pomieszczeniach Urzędu i na zewnątrz budynku,
 - montaż i wymiana np. klamek/zamków w drzwiach, karniszy, itp.
 
Sprzątaczka:
Sprząta pomieszczenia Urzędu, w tym:
- 
	
- myje okna i drzwi /przynajmniej 3 razy w roku/,
 - codziennie wyciera kurz z biurek, szaf ,foteli, części podłogi,
 - myje żyrandole,
 - po każdym remoncie pomieszczeń w Urzędzie doprowadzenie ich do należytej czystości,
 - utrzymuje porządek na zewnątrz budynku Urzędu,
 - pranie firan i zasłon /wg potrzeb/,
 - utrzymuje należytą czystość w Świetlicy Wiejskiej w Markusach,
 - zamyka pomieszczenia biurowe po godzinach pracy,
 - wykonuje inne czynności zlecone przez Wójta lub Sekretarza.
 
 
Rozdział V
Zasady i tryb funkcjonowania Urzędu oraz porządek wewnętrzny
§ 27
- Czas pracy w Urzędzie jest elastyczny i wynosi 40 godzin na tydzień tj. 8 godzin na dobę.
 - Rozkład czasu pracy w tygodniu i jego wymiar w poszczególnych dniach tygodnia ustala Wójt.
 - Jeżeli wymagają tego potrzeby Urzędu, pracownicy mogą być zatrudnieni poza normalnymi godzinami pracy, a wyjątkowych wypadkach także w nocy oraz niedziele i święta. Za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza normalnymi godzinami pracy przysługuje pracownikowi wolny czas, z tym, że wolny czas może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
 - Za pracę poza normalnymi godzinami pracy pracownicy otrzymują wolny czas w następujących ilościach:
	
- za pracę w godzinach od 1600 – 2100 w poniedziałki oraz w godz. 1500 - 2100 od wtorku do piątku za 1 godzinę przepracowaną – 1 godzinę,
 - w godzinach od 2100 – 800 w poniedziałki oraz w godz. od 2100 - 700 od wtorku do piątku za 1 godzinę przepracowaną – 2 godziny,
 - w wolne soboty, niedziele i święta za 1 godzinę przepracowaną – 2 godziny.
 
 - Przepisy ust.3 nie stosuje się dla kobiet w ciąży, kobiet opiekujących się dziećmi w wieku do 8 lat oraz w innych wypadkach określonych w odrębnych przepisach.
 - W uzasadnionych przypadkach Wójt może ustalić indywidualnie rozkład czasu pracy.
 - Okres rozliczeniowy czasu pracy wynosi 3 miesiące.
 
§ 28
- Pracownik obowiązany jest do punktualnego przybywania do pracy i podpisywania listy obecności przed godzinami rozpoczęcia pracy.
 - Kontrolę obecności pracowników, a także dyscypliny pracy sprawuje Sekretarz.
 - Pracownik w godzinach pracy może opuścić gmach Urzędu jedynie po uprzednim uzyskaniu zgody Wójta, Sekretarza lub osoby upoważnionej przez Wójta.
 - Pracownik ma prawo do 15 minutowej przerwy w pracy (wolnym czasem od pracy pracownik dysponuje osobiście z poinformowaniem przełożonego).
 - Pracownicy zobowiązani są do utrzymania i przestrzegania porządku, czystości i estetyki w pomieszczeniach biurowych.
 - Zabrania się umieszczania w pomieszczeniach biurowych wszelkich nie dostosowanych do tego celu maszynek elektrycznych oraz innych urządzeń grzewczych.
 - Pracownicy obowiązani są po zakończeniu pracy do zabezpieczenia pomieszczeń biurowych, a w szczególności komputerów oraz pozamykania biurek i szaf.
 - Po zakończeniu pracy należy klucz od pomieszczenia biurowego pozostawić w sekretariacie Urzędu.
 - Pracownicy mogą pozostać w gmachu Urzędu poza godzinami pracy wyłącznie za zgodą Wójta lub Sekretarza.
 
§ 29
- O niemożności stawienia się do pracy z przyczyn z góry wiadomych pracownik powinien uprzedzić Wójta lub Sekretarza.
 - W razie nie stawienia się do pracy poza przypadkiem określonym w ust.1 pracownik obowiązany jest zawiadomić Wójta lub Sekretarza o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania nie później jednak niż w dniu następnym osobiście, przez inne osoby, telefonicznie lub przez pocztę.
 - Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 2 jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności.
 - Nieobecność w pracy lub spóźnienie do pracy usprawiedliwiają przyczyny uniemożliwiające stawienie się do pracy, a w szczególności:
	
- niezdolność do pracy spowodowana chorobą pracownika lub jego izolacją z powodu choroby zakaźnej,
 - leczenie uzdrowiskowe, jeżeli jego okres został uznany zaświadczeniem lekarskim za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
 - choroba członka rodziny pracownika, wymagająca sprawowania przez pracownika osobistej opieki,
 - okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem w wieku do 8 lat.
 
 - Przyczyny nieobecności, o których mowa w ust.4 pracownik obowiązany jest usprawiedliwić przekładając zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni.
 
§ 30
- Urlopów wypoczynkowych udziela się pracownikom na podstawie rocznego planu urlopów ustalonego przez Wójta.
 - Przy opracowaniu planu urlopów w miarę możliwości należy uwzględnić wnioski pracowników przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad zapewnienia normalnego toku pracy w Urzędzie poprzez ustalenie zastępstwa pracownika urlopowanego.
 - Plan urlopów wypoczynkowych należy podać w formie obiegowej do wiadomości wszystkim pracownikom Urzędu.
 - Wójt może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, gdy jego obecność w Urzędzie jest wymagana okolicznościami nieprzewidzianymi w chwili rozpoczęcia urlopu.
 - W uzasadnionych przypadkach Wójt może udzielić urlopu w okresie innym niż ustalonym w rocznym planie urlopów.
 - Na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami Wójt może udzielić urlopu bezpłatnego, jeżeli nie spowoduje to zakłócenia normalnego toku pracy w Urzędzie.
 - Urlopów wychowawczych udziela Wójt według zasad określonych w powszechnie obowiązujących przepisach.
 
- Urlopów szkoleniowych oraz innych zwolnień w celach szkoleniowych udziela Wójt lub Sekretarz na udokumentowany wniosek pracownika w granicach obowiązujących w tym zakresie przepisów.
 
§ 31
- Czas pracy powinien być przez każdego pracownika w pełni wykorzystany na wykonywanie pracy zawodowej. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych nie związanych z pracą zawodową odbywać się powinno w czasie wolnym od pracy.
 - Do załatwiania spraw, o których mowa w ust.1 w czasie godzin pracy Wójt lub Sekretarz może udzielić zwolnienia tylko w razie konieczności, w granicach i na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach.
 - Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust.2 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia w czasie wolnym od pracy według zasad i w trybie ustalonym przez Wójta.
 - Stanowisko pracy ds. kadrowych i ewidencji gospodarczej prowadzi ewidencję rozliczeń czasu pracy według wzoru zawartego w zasadach postępowania w sprawach kadrowych i prowadzenia dokumentacji w zakresie dyscypliny pracy Urzędu.
 
§ 32
- Do szczególnie rażących przypadków naruszenia ustalonego porządku i dyscypliny pracy należy:
	
- 
		
- złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz niszczenia materiałów, narzędzi i maszyn, a także wykonywanie w czasie godzin pracy prac nie związanych z zasadami wynikającymi ze stosunku pracy,
 
 - spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia,
 - stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy,
 - zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy,
 - nie wykonywanie poleceń przełożonych wynikających z zakresu obowiązków,
 - niewłaściwy stosunek do przełożonych, współpracowników i interesantów,
 - nie przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
 - nie przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów o ochronie danych osobowych.
 
 - 
		
 - Pracownik, u którego stwierdzono stan nietrzeźwości nie może być dopuszczony do pracy.
 
§ 32
- Pracownikom samorządowym przysługują nagrody i wyróżnienia za:
	
- wzorowe wypełnianie swoich obowiązków,
 - przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności,
 - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji.
 
 - W stosunku do pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonego porządku i dyscypliny pracy oraz nie wykonują lub wykonują niesumiennie obowiązki, stosowane są kary przewidziane w art.108 kodeksu pracy tj.:
	
- upomnienie,
 - nagana,
 - kara pieniężna.
 
 
§ 34
- Wypłata wynagrodzenia za pracę następuje w terminie do ostatniego dnia miesiąca.
 - W przypadku, gdy ostatni dzień miesiąca przypada w niedzielę, święta lub inny dzień wolny od pracy wypłata odbywa się w dniu poprzedzający ten dzień.
 - Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się na konto osobiste pracownika.
 - Limit środków na wynagrodzenia pracowników ustala Rada.
 - Zaszeregowanie i wysokość wynagrodzenia pracowników ustala Wójt.
 
§ 3
Funduszem na nagrody dla pracowników dysponuje Wójt.
§ 36
- 
	
- Sekretarz obowiązany jest zapoznać nowozatrudnionego pracownika z:
		
- regulaminem organizacyjnym Urzędu,
 - przepisami dotyczącymi zasad i formy postępowania w sprawach stanowiących tajemnicę państwową i służbową oraz o ochronie danych osobowych,
 - instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami przeciwpożarowymi.
 
 
 - Sekretarz obowiązany jest zapoznać nowozatrudnionego pracownika z:
		
 - Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z regulaminem i innymi przepisami składa się do akt osobowych.
 - Zabrania się bez uprzedniego uzyskania zgody Wójta lub Sekretarza przenoszenia lub wynoszenia przez pracowników z pomieszczeń biurowych jakichkolwiek przedmiotów, materiałów, dokumentów i narzędzi.
 
§ 37
Przed rozwiązaniem stosunku pracy, pracownik obowiązany jest:
- Zwrócić narzędzia pracy, materiały i inne przedmioty stanowiące własność Urzędu.
 - Uregulować wszelkie zobowiązania w stosunku do Urzędu.
 - Podpisać oświadczenie o nie ujawnianiu wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową z którymi zapoznał się podczas pełnienia obowiązków służbowych.
 
§ 38
Interesant ma prawo:
- Uzyskać w Urzędzie informację:
	
- 
		
- kto załatwia daną sprawę,
 - jakie należy złożyć dokumenty i załączniki,
 - jakie w danej sprawie obowiązują przepisy oraz terminy,
 - czy istnieje możliwość ubiegania się o zastosowanie ulg, zmiany terminu, rozłożenia na raty należnych świadczeń,
 - jakie są możliwości – w przypadku decyzji negatywnej – złożenia odwołania od decyzji.
 
 
 - 
		
 - Przedstawić na piśmie lub do protokołu wnioski w sprawie własnej lub w interesie społecznym w czasie na to przewidzianym osobiście, bądź za pośrednictwem poczty.
 - Otrzymać na kopii pisma potwierdzenie złożenia wniosku.
 - Uzyskać informację, jeżeli Urząd w danej sprawie nie jest właściwy – do kogo należy skierować wniosek o rozpatrzenie sprawy.
 - Uzyskać informację:
	
- o dyżurach Przewodniczącego Rady przyjmującego skargi i wnioski wyborców,
 - o godzinach przyjmowania przez Wójta skarg i wniosków od mieszkańców.
 
 - Oczekiwać kulturalnego, życzliwego potraktowania oraz obiektywnego i operatywnego rozpatrzenia sprawy.
 
§ 39
- Do obowiązków pracownika samorządowego należy:
	
- wykonywanie zadań Urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
 - ścisłe przestrzeganie ustalonego w Urzędzie czasu pracy i porządku wewnętrznego,
 - wypełnianie poleceń przełożonych, dotyczących pracy i sposobu jej wykonania,
 - pełne poszanowanie uprawnień obywateli, okazywanie zrozumienia, troski i sprawiedliwego stosunku do ich życiowych problemów i spraw,
 - dbałość o dobro zakładu pracy, chronienie mienia Urzędu i używanie go zgodnie z przeznaczeniem,
 - przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
 - zachowywanie się z godnością w pracy i poza pracą,
 - przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
 - przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz w zakresie danych osobowych,
 - pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
 
 - Urząd obowiązany jest w szczególności:
	
- zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresu ich praw i obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku pracy oraz instrukcjami dotyczącymi Bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisami przeciwpożarowymi,
 - organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności pracy,
 - zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy poprzez :
 
 
- zgodne z obowiązującymi normami zaopatrywanie pracowników w środki higieny osobistej, odzieży ochronnej i roboczej oraz sprzętu ochrony osobistej,
- wyposażenie w konieczny sprzęt i materiały biurowe,
- współdziałanie ze służbą zdrowia w zakresie opieki nad zdrowiem pracowników,
- 
	
- zapewnić odpowiednie warunki dla przestrzegania porządku i dyscypliny pracy,
 - terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
 - ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
 - tworzyć warunki dla właściwej adaptacji społeczno – zawodowej młodych pracowników,
 - zaspakajać w miarę posiadanych środków potrzeby socjalne i kulturalne pracowników,
 - wpływać na kształtowanie się w Urzędzie zasad współżycia społecznego.
 
 
§ 40
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
 - Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
 - Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie indywidualnych spraw obywateli ponosi Sekretarz oraz pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
 - Kontrolę i koordynację działań w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji sprawuje Sekretarz.
 - Stanowisko ds. obsługi Rady zobowiązane jest do dokonywania określonych ocen sposobu załatwiania indywidualnych spraw obywateli i przekładania ich Sekretarzowi.
 
§ 41
- Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa Kodeks Postępowania Administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków obywateli.
 - Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
 - Zastępca Kierownika USC prowadzi rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu zgłoszonych w czasie przyjęcia interesantów przez Wójta i Sekretarza.
 
§ 42
Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
- Udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów.
 - Rozstrzygnięcia spraw, w miarę możliwości na miejscu, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia.
 - Informowania zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy.
 - Powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej konieczności.
 - Informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.
 - Interesanci mają prawo uzyskać informację w formie pisemnej, ustnej i telefonicznej.
 
§ 43
- Wójt przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach 1300 – 1600.
 - Sekretarz i pracownicy Urzędu przyjmują interesantów codziennie w godzinach pracy Urzędu.
 
Rozdział VI
Zakres upoważnień udzielanych pracownikom do załatwienia spraw
§ 44
- Wójt osobiście podpisuje:
	
- zarządzenia,
 - decyzje administracyjne,
 - dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
 - odpowiedzi na interpelacje radnych,
 - odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Urzędu.
 
 - Sekretarz Gminy podpisuje:
 
- dokumenty dotyczące spraw pozostających w zakresie jego czynności,
 - dowody księgowe.
 - dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
 - w zastępstwie Wójta, decyzje administracyjne, zastrzeżone do kompetencji Wójta.
 
§ 45
- Wójt może upoważnić pracowników samodzielnych stanowisk do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostających w zakresie czynności samodzielnych stanowisk, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej aprobaty Wójta.
 - Pracownicy Urzędu podpisują decyzje administracyjne rozstrzygające indywidualne sprawy obywateli zgodnie z imiennym upoważnieniem udzielonym przez Wójta.
 - Upoważnienie pracownika Urzędu nie wyklucza możliwości załatwiania spraw i wydawania decyzji administracyjnych przez Sekretarza, zamiast upoważnionego pracownika, w przypadku niemożności pełnienia przez niego przydzielonych mu zadań lub z innych przyczyn.
 - Upoważnienia, o których mowa w ust.1 i 2 umieszczone są w aktach osobowych pracowników.
 
Rozdział VII
Zasady kontroli wewnętrznej
§ 46
- W Urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna.
 - Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawuje Wójt, Sekretarz i Skarbnik w stosunku do pracowników bezpośrednio im podległych.
 - Zasady kontroli wewnętrznej określone zostaną w Zarządzeniu Wójta.
 
Rozdział VIII
Przeciwdziałanie mobbingowi
§ 47
- Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
 - Mobbing oznacza działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżona ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
 - Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
 - Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić u pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, na podstawie odrębnych przepisów.
 - Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w ust. 2, uzasadniającej rozwiązanie umowy.
 
Rozdział IX
Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
§ 48
Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej bhp) oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§ 49
Pracodawca jest zobowiązany:
- Zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bhp oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej.
 - Organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
 - Ustalić okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy (wypadku uznanego za wypadek przy pracy) oraz stosować odpowiednie środki profilaktyczne.
 - Prowadzić szkolenia pracowników w zakresie bhp.
 - Zapewnić pracownikom ochronę zdrowia.
 - Zapewnić należyty stan budynków, pomieszczeń, terenów i urządzeń z nimi związanych oraz maszyn i innych urządzeń technicznych.
 - Dostarczyć pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.
 
§ 50
- Każdy nowo przyjęty pracownik przechodzi przeszkolenie wstępne, obejmujące instruktaż ogólny, instruktaż stanowiskowy i szkolenie podstawowe oraz przeszkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
 - Odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego pracownik potwierdza na piśmie.
 - Przystąpienie do pracy bez znajomości przepisów i zasad bhp ogólnych oraz dotyczących zajmowanego stanowiska jest zabronione.
 - Pracownicy podlegają szkoleniom okresowym bhp.
 
§ 51
- Przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika.
 - Pracownicy są w szczególności obowiązani:
 
- poddawać się szkoleniu bhp,
 - wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
 - dbać o należyty stan urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
 - poddawać się badaniom i wskazaniom lekarskim.
 
§ 52
- W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
 - Jeżeli powstrzymanie się od wykonania pracy nie usuwa zagrożenia o jakim mowa w ust.1 pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
 - W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia
 
§ 53
- W pomieszczeniach biurowych Urzędu obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu.
 - Palenie tytoniu może odbywać się wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonych, oznakowanych napisem: „Tu wolno palić”.
 - Palenie tytoniu poza wyznaczonymi do tego miejscami jest równoznaczne z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych, uzasadniającym zastosowanie surowych sankcji, z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika włącznie.
 
§ 54
Pracodawca zapewnia pracownikom środki czystości; tj. mydło w płynie oraz środki higieny osobistej w dostatecznej ilości w pomieszczeniach socjalnych i sanitarnych urzędu.
§ 55
Za naruszenie obowiązków pracownicy samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 56
- 
	
- Wszelkich informacji o zakładzie pracy wychodzących na zewnątrz udziela osoba zarządzająca zakładem lub upoważnieni przez nią pracownicy.
 - Bez zgody osoby zarządzającej zakładem pracownicy nie mogą udostępniać komukolwiek dokumentów i ich kopii zawierających tajemnice służbowe i inne określone w przepisach prawa, w tym z wiązane z ochroną dóbr osobistych.
 - Osoby uprawnione na mocy odrębnych przepisów prawa do kontroli działalności zakładu pracy są dopuszczone do czynności kontrolnych po uprzednim sprawdzeniu dokumentów uprawniających do kontroli i zawiadomieniu o kontroli osoby zarządzającej zakładem.
 
 
§ 57
- Każdy nowoprzyjęty pracownik jest zapoznawany z treścią Regulaminu przed przystąpieniem do pracy.
 - Przyjęcie do wiadomości i stosowania postanowień Regulaminu pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
 
§ 58
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy i innych aktów prawa pracy.
§ 59
Zmiana niniejszego regulaminu może nastąpić w drodze Zarządzenia Wójta.
Załącznik Nr 1 do Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy
w M a r k u s a c h
W Y KA Z
jednostek organizacyjnych Gminy Markusy
- Urząd Gminy w Markusach
 - Biblioteka Publiczna Gminy Markusy – instytucja kultury
 - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Markusach.
 - Szkoła Podstawowa w Zwierznie.
 - Szkoła Podstawowa w Żurawcu.