Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Markusy
|
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY MARKUSY
2022 rok
|
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY MARKUSY
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Markusy składa się z następujących rozdziałów:
- Postanowienia ogólne.
- Struktura organizacyjna Urzędu.
- Podział zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu.
- Zadania i kompetencje poszczególnych stanowisk pracy.
- Zasady i tryb funkcjonowania Urzędu oraz porządek wewnętrzny.
- Zakres upoważnień udzielonych pracownikom do załatwienia spraw.
- Zasady kontroli wewnętrznej.
- Przeciwdziałanie mobbingowi.
- Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
- Postanowienia końcowe.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Markusy,
- Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu i Skarbniku – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Markusy, Zastępcę Wójta Gminy Markusy, Sekretarza Gminy Markusy i Skarbnika Gminy Markusy,
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Markusy,
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Markusy,
- USC – należy przez to rozumieć Urząd Stanu Cywilnego w Markusach,
- ZFŚS – należy przez to rozumieć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,
- GOPS – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Markusach,
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Markusy.
§ 2
Urząd jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której Wójt wykonuje swoje zadania.
§ 3
Siedzibą Urzędu jest miejscowość Markusy.
§ 4
Urząd realizuje zadania:
- Własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.
- Zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej w tym m. in. Z zakresu świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zasiłków dla opiekuna oraz inne zadania zlecone gminie w obszarze pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych oraz pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
- Wynikające z innych ustaw szczególnych.
Rozdział II
Struktura Organizacyjna Urzędu
§ 5
- W Urzędzie tworzy się 5 następujących stanowisk kierowniczych:
- Wójt Gminy – WG
- Sekretarz Gminy – SG / Zastępca Wójta Gminy – ZWG
- Skarbnik Gminy – SK
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego - KUSC
- Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – ZKUSC
- W Urzędzie tworzy się następujące samodzielne stanowiska pracy:
- Stanowisko ds. księgowości budżetowej – KB
- Stanowisko ds. księgowości podatkowej – KP
- Stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat – PO
- Stanowisko ds. księgowości budżetowo – podatkowej – KBP
- Stanowisko ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej – KEG
- Stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami – GN
- Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy – ORG
- Stanowisko ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy – PRG
- Stanowisko ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności – OCZK i EL
- Stanowisko ds. ochrony środowiska – OŚ
- Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych – ŚR
- Stanowisko ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego – SFA
- Stanowisko – informatyk – INF
- Stanowisko ds. budownictwa i inwestycji oraz ochrony p. poż. – BI
- W Urzędzie Gminy tworzy się następujące stanowiska pomocnicze i obsługi:
- Kierowca samochodu osobowego.
- Sprzątaczka.
Rozdział III
Podział zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu
§ 6
- Wójt jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym samorządowych pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i sprawuje nad nimi bezpośredni nadzór.
- Wójt jest kierownikiem USC.
- Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza/Zastępcy Wójta i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność za realizację powierzonych zadań.
§ 7
Wójt Gminy – stanowisko z wyboru
Wójt Gminy wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych przepisów, a w szczególności:
- Kieruje bieżącymi sprawami gminy.
- Reprezentuje gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących gminy.
- Wydaje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych oraz w sprawach z zakresu administracji publicznej.
- Udziela pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji zgodnie ze swoimi zarządzeniami.
- Podejmuje czynności należące do kompetencji Wójta w sprawach związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, przy czym czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Rady.
- Jest szefem terenowej obrony cywilnej.
- Realizuje politykę kadrową i wspólnie z Sekretarzem odpowiada za przestrzeganie przepisów związanych ze stosunkiem pracy.
- Jest uprawniony do wglądu w dokumenty sołectw oraz dostępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectw.
- Sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Sekretarza/Zastępcy Wójta i Skarbnika.
- Kieruje pracą Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego.
- Przedkłada opracowania, analizy, wnioski i sprawozdania Radzie i jej organom.
- Nadzoruje realizację budżetu.
- Nadzoruje zadania w zakresie spraw oświatowych.
- Występuje do Rady z inicjatywą podjęcia uchwał.
- Przedkłada materiały przygotowane pod obrady sesji.
§ 71
- Stanowisko Zastępcy Wójta powierzone jest Sekretarzowi Gminy.
- Do zakresu obowiązków Zastępcy Wójta należy przejęcie wykonywania zadań Wójta Gminy w czasie jego nieobecności, wskazanych w odrębnych zarządzeniach i upoważnieniach imiennych
- Zwiększenie zadań Zastępcy Wójta jest również, zgodnie z art.. 28g ustawy o samorządzie gminnym, wykonywanie zadań i kompetencji Wójta Gminy, w przypadku niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
§ 8
Sekretarz Gminy
Sekretarz/Zastępca Wójta pełni funkcję Wójta w razie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia przez niego obowiązków. Sekretarz/Zastępca Wójta zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę.
1. Pomaga Wójtowi w kierowaniu Urzędem.
2. Zapewnia w powierzonym mu zakresie realizację zadań Urzędu i Gminy.
3. Koordynuje i nadzoruje działalność komórek organizacyjnych urzędu.
4.Wykonuje zadania z zakresu oświaty.
5. Zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, w tym pracy biurowej oraz obsługi interesantów.
6. Zapewnia dyscyplinę pracy w Urzędzie.
7. Nadzoruje przygotowywanie projektów uchwał: organów Gminy, aktów wewnętrznego zarządzania, Statutu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego, zakresu czynności pracowników.
8. Nadzoruje przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej.
9. Koordynuje doskonalenie zawodowe pracowników Urzędu.
10. Koordynuje organizację narad z sołtysami.
11. Koordynuje wykonywanie przez Urząd zadań dodatkowych wynikających z ustaw lub określonych potrzeb ( wybory, referenda, spisy statystyczne itp.).
12. Nadzoruje planowanie urlopów w Urzędzie oraz z Wójtem udziela urlopów pracownikom.
13. Zapewnia przez Urząd sprawną obsługę Rady i jej organów.
14. Wnioskuje o podjęcie przez Wójta działań w ramach nadzoru nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi.
15. Kontroluje działalność komórek organizacyjnych Urzędu.
16. Przyjmuje ustne oświadczenie woli spadkobierców.
17. Wydaje z upoważnienia Wójta decyzje, zaświadczenia i urzędowe poświadczenia.
18. Odpowiada za realizację kontroli zarządzającej w Urzędzie.
19. Nadzoruje i przestrzega instrukcji określającej sposób zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych.
20. Dokonuje okresowych ocen pracowników.
21. Nadzoruje prace podległych jednostek organizacyjnych.
22. Pełni funkcję kierownika Urzędu w razie nieobecności Wójta.
23. Zastępuje Wójta w zakresie udzielonego przez Wójta pełnomocnictwa.
24. W przypadku nieobecności Wójta – Sekretarz/Zastępca Wójta wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz kieruje bieżącą działalnością Urzędu.
25. Wykonuje inne zadania Gminy i Urzędu z upoważnienia Wójta.
§ 9
Skarbnik Gminy – stanowisko z powołania
Skarbnik wykonuje następujące czynności:
- Na podstawie otrzymanych materiałów opracowuje wstępnie projekt budżetu i przekazuje Wójtowi.
- Dokonuje analiz budżetu i na bieżąco informuje Wójta o jego realizacji.
- Przekazuje pracownikom oraz kierownikom podległych jednostek wytyczne oraz dane niezbędne do opracowania projektu budżetu.
- Czuwa nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej.
- Sprawuje bezpośredni nadzór nad pracownikami realizującymi zadania budżetu.
- Realizuje ustawy o dochodach, finansach gmin, o podatkach i opłacie skarbowej.
- Przygotowuje oraz opracowuje miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne sprawozdanie z wykonania budżetu.
- Przygotowuje projekty uchwał w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie w granicach uprawnień wynikających z obowiązujących aktów prawnych.
- Współpracuje z Radą i jej organami w planowaniu i realizacji zadań finansowych.
- Sporządza jednostkowe i zbiorcze sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu.
- Wykonuje zadania i obowiązki wynikające z ustawy o finansach publicznych w zakresie kontroli wewnętrznej.
- Organizuje sporządzanie, przyjmowanie, obieg i kontrolę dokumentów w sposób zapewniający właściwy i zgodny z zasadami dyscypliny budżetowej przebieg operacji finansowych związanych z wykonaniem budżetu.
- Czuwa nad zachowaniem równowagi budżetowej.
- Współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbą Administracji Skarbowej i Urzędem Skarbowym.
- Opracowuje układ wykonawczy budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy dochodów i wydatków.
- Opracowuje plan finansowy dla zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie.
- Opracowuje zakładowy plan kont.
- Opracowuje zarządzenia w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji mienia na podstawie ustawy o rachunkowości.
- Dokonuje rozliczenia przeprowadzonej inwentaryzacji mienia wg zasad określonych w ustawie o rachunkowości.
- Sporządza bilans jednostkowy, zbiorczy i skonsolidowany na zasadach i w terminach wynikających z odpowiednich przepisów.
- Rozlicza dotacje celowe przyznane gminie, a niewykorzystane zwraca do końca roku budżetowego na zasadach i w terminach wynikających z odpowiednich przepisów w tym zakresie.
- Księguje rozrachunki budżetu i jednostek podległych.
- Przestrzega terminy spłat kredytów i pożyczek oraz należnych odsetek wynikających z umów w granicach kwot określonych w planie finansowym.
- Wczytuje i eksportuje kwartalne sprawozdania z wykonania budżetu o nadwyżce i niedoborze oraz należnościach do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 10
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Pracownik na stanowisku Kierownika USC wykonuje następujące czynności:
1. Rejestruje urodzenia, małżeństwa i zgony,
2. Przyjmuje oświadczenia o wstąpienie w związek małżeński,
3. Wydaje zaświadczenia stwierdzające o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
4. Wydaje zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez obywatela polskiego poza granicami kraju,
5. Wydaje zaświadczenia o stanie cywilnym,
6. Przyjmuje oświadczenia o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa,
7. Przyjmuje zgłoszenia o urodzeniu dziecka,
8. Przyjmuje oświadczenia małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
9. Sporządza protokoły przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia dziecka,
10. Sporządza protokoły nadania dziecku nazwiska męża matki,
11. Rozstrzyga sprawy o umiejscowienie aktu zagranicznego urodzenia, małżeństwa i zgonu w miejscowych księgach stanu cywilnego prowadzonych w Rejestrze Stanu Cywilnego:
12. Rozstrzyga sprawy dotyczące:
a) uzupełnienia, sprostowania i odtworzenia aktu stanu cywilnego,
b) zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia, w którym strony złożyły kierownikowi USC pisemne zapewnienie,
c) zmiany imion i nazwisk.
13. Prowadzi i aktualizuje gminny rejestr upoważnień do przetwarzania danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych i Rejestrze Stanu Cywilnego oraz w systemach teleinformatycznych, w których prowadzone są te rejestry.
14. Odpowiada za:
-
-
- nadanie uprawnień technicznych w Systemie Rejestrów Państwowych dla pracowników Urzędu,
- informowanie właściwego Ministerstwa o wszelkich zmianach na stanowisku Wójta.
- comiesięczną obsługę aplikacji sprawozdawczej, udostępnionej przez Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – Wydział Spraw Obywatelskich, dotyczącej realizacji zadań w zakresie dowodów osobistych, ewidencji ludności oraz USC.
-
15. Prowadzi całokształt spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych.
- Prowadzi sprawy wynikające z ustawy o obronie ojczyzny :
- wykonuje czynności związane z postępowaniem wyjaśniającym nie stawiennictwa osób do rejestracji kwalifikacji wojskowej,
- weryfikuje listy osób, które podlegają kwalifikacji wojskowej ,
- prowadzi wykaz osób w stanie aktualnym do kwalifikacji wojskowej,
- utrzymuje współpracę z Wojskowym Centrum Rekrutacji,
- utrzymuje współpracę z właściwą jednostką wojskową w sprawach związanych z oczyszczaniem terenu z wykrytych niewypałów.
- Prowadzi sprawy organów sądowych.
- Prowadzi sprawy wynikające z przepisów ustawy o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w tym :
- przygotowuje akt urodzenia, małżeństwa, zgonu,
- przygotowuje zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- przygotowuje zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez obywatela polskiego poza granicami kraju,
- przygotowuje oświadczenia o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa,
- sporządza projekty protokołów przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia dziecka,
- sporządza protokoły nadania dziecku nazwiska męża matki,
- przygotowuje dokumenty w sprawach czynności materialno-technicznych w zakresie o umiejscowienie aktu zagranicznego urodzenia, małżeństwa i zgonu w miejscowych księgach stanu cywilnego,
- przygotowuje dokumenty w sprawach czynności materialno-technicznych w zakresie:
- uzupełnienia, sprostowania i odtworzenia aktu stanu cywilnego,
- zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia, w którym strony złożyły kierownikowi USC pisemne zapewnienie,
- przygotowuje decyzje zmiany imion i nazwisk.
- Zastępuje - w zakresie ewidencji ludności - pracownika na stanowisku ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności.
§ 11
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
Pracownik na stanowisku Zastępcy Kierownika USC wykonuje następujące czynności:
- Rejestruje urodzenia, małżeństwa i zgony,
- Przyjmuje oświadczenia o wstąpienie w związek małżeński,
- Wydaje zaświadczenia stwierdzające o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- Wydaje zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez obywatela polskiego poza granicami kraju,
- Wydaje zaświadczenia o stanie cywilnym,
- Przyjmuje oświadczenia o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa,
- Przyjmuje zgłoszenia o urodzeniu dziecka,
- Przyjmuje oświadczenia małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- Sporządza protokoły przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia dziecka,
- Sporządza protokoły nadania dziecku nazwiska męża matki,
- Rozstrzyga sprawy o umiejscowienie aktu zagranicznego urodzenia, małżeństwa i zgonu w miejscowych księgach stanu cywilnego prowadzonych w Rejestrze Stanu Cywilnego:
- Rozstrzyga sprawy dotyczące:
- uzupełnienia, sprostowania i odtworzenia aktu stanu cywilnego,
- zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia, w którym strony złożyły kierownikowi USC pisemne zapewnienie,
- zmiany imion i nazwisk.
- Prowadzi i aktualizuje gminny rejestr upoważnień do przetwarzania danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych i Rejestrze Stanu Cywilnego oraz w systemach teleinformatycznych, w których prowadzone są te rejestry.
- Odpowiada za:
- nadanie uprawnień technicznych w Systemie Rejestrów Państwowych dla pracowników Urzędu,
- informowanie właściwego Ministerstwa o wszelkich zmianach na stanowisku Wójta.
- comiesięczną obsługę aplikacji sprawozdawczej, udostępnionej przez Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – Wydział Spraw Obywatelskich, dotyczącej realizacji zadań w zakresie dowodów osobistych, ewidencji ludności oraz USC.
- Wykonuje zadania dotyczące obsługi sekretariatu Urzędu, w tym prowadzi sprawy związane z pracą i zadaniami Wójta.
- Realizuje zadania, do których należy w szczególności:
- przyjmowanie i przygotowanie do wysłania korespondencji, w tym prowadzenie odpowiednich rejestrów,
- obsługa urządzeń biurowych,
- obsługa techniczno-organizacyjna narad i spotkań organizowanych przez Wójta i Sekretarza,
- prowadzenie dziennika korespondencji i rejestru faktur,
- prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania w zakresie KP – dowód wpłaty,
- zamawianie pieczęci i tablic urzędowych oraz materiałów biurowych i środków czystości,
- realizacja prawidłowego i terminowego obiegu korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
- prowadzenie spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków tj. kompletowanie dokumentacji, prowadzenie rejestru skarg i wniosków, w tym nadzór nad terminowym ich załatwianiem, a także przekazywanie skarg i wniosków wg właściwości,
- przygotowywanie pism w zakresie potrzeb Wójta, Sekretarza,
- kompletowanie protokołów z kontroli zewnętrznej,
- obsługa Elektronicznej Skrzynki Podawczej,
- Zastępuje pracownika ds. obsługi Rady Gminy na sesjach.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje poszczególnych stanowisk pracy
§ 12
Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. księgowości budżetowej:
- Dekretuje dowody księgowe z podziałem na dochody i wydatki.
- Prowadzi księgowość dla jednostki budżetowej – Urząd.
- Księguje syntetycznie i analityczne koszty i wydatki według klasyfikacji budżetowej.
- Księguje rozrachunki jednostki (wg kontrahentów).
- Prowadzi ewidencję syntetyczną i analityczną oraz rozliczanie środków pomocowych wg zasad wynikających z umów w tym zakresie, z zachowaniem zasad zawartych w zakładowym planie kont.
- Nadzoruje w zakresie udzielania i rozliczania zaliczek dla pracowników.
- Przestrzega zasad księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości i zakładowym planie kont.
- Współpracuje ze Skarbnikiem w zakresie zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem i prawidłowością wykorzystania środków finansowych oraz w zakresie realizacji harmonogramu wydatków budżetowych.
- Ewidencjonuje syntetycznie i analitycznie dług publiczny wg zasad określonych w odpowiednich przepisach.
- Ewidencjonuje syntetycznie i analitycznie wydatki inwestycyjne.
- Prowadzi ewidencję syntetyczną i analityczną ZFŚS.
- Przestrzega zasad i terminów przekazywania środków finansowych należnych dla ZFŚS.
- Sporządza zestawienia obrotów i sald oraz informacji o stanie zobowiązań i należności.
- Dochodzi należności wynikających z zawartych umów cywilno-prawnych.
- Rozlicza dotacje celowe przyznane gminie, a niewykorzystane zwraca do końca roku budżetowego na zasadach i w terminach wynikających z odpowiednich przepisów w tym zakresie.
- Potwierdza salda należności i zobowiązań według stosownych przepisów w tym zakresie.
- Weryfikuje dokumenty księgowe do zapłaty i realizuje poprzez terminowe sporządzanie przelewów wobec dostawców towarów i usług w granicach ustalonego planu finansowego dla poszczególnych rodzajów zadań.
- Potwierdza wpływy rachunków i faktur według instrukcji obiegu dokumentów księgowych.
- Miesięcznie uzgadnia dochody z danymi księgowymi na stanowisku ds. księgowości podatkowej.
- Sporządza miesięczne i kwartalne sprawozdania o wydatkach, dochodach, należnościach i zobowiązaniach.
- Sporządza bilans, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszu jednostki.
- Prowadzi ewidencję syntetyczną pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Prowadzi ewidencję syntetyczną środków trwałych wg klasyfikacji rodzajowej GUS /konto 011/.
- Zastępuje pracownika ds. księgowości budżetowo-podatkowej.
§ 13
Stanowisko pracy ds. księgowości podatkowej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. księgowości podatkowej:
- Księguje wpływy z tytułu podatków i opłat dla osób fizycznych i prawnych.
- Prowadzi windykację należności z tytułu podatków i opłat dla osób fizycznych i prawnych:
- wystawia upomnienia,
- wystawia tytuły wykonawcze,
- likwiduje tytuły wykonawcze,
- aktualizuje tytuły wykonawcze,
- współpracuje z Urzędem Skarbowym,
- sporządza wnioski przedsądowe do zapłaty i przygotowuje dokumenty do egzekucji sądowej innych należności,
- zabezpiecza zobowiązania podatkowe poprzez wpis na hipotekę.
- Dokonuje przypisów i odpisów dla należności z tytułu opłat na podstawie dokumentów źródłowych.
- Kontroluje pod względem formalno-prawnym deklaracje DT-1 na podatek od środków transportowych i prowadzi postępowanie podatkowe w tej sprawie.
- Przygotowuje dokumentację i wystawia decyzje w sprawach:
- rozłożenia na raty zaległości w podatku od środków transportowych, czynszu lokalowym i czynszu dzierżawnym,
- umorzenia zaległości w podatku od środków transportowych, czynszu lokalowym i czynszu dzierżawnym,
- odroczenia terminów płatności podatku od środków transportowych, czynszu lokalowego i czynszu dzierżawnego.
- Sporządza sprawozdania miesięczne z tytułu dochodów.
- Sporządza sprawozdanie o zaległościach przedsiębiorców.
- Prowadzi rozliczenie i sporządza sprawozdania kwartalne 2% odpisu na rzecz Izby Rolniczej z tytułu pobranego podatku rolnego od osób fizycznych i prawnych.
- Wydaje zaświadczenia o zaległościach podatkowych lub stwierdzające ich brak.
- W razie nieobecności zastępuje pracownika ds. wymiaru podatków i opłatw sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
- Współpracuje ze Skarbnikiem w zakresie planowania dochodów budżetowych oraz harmonogramu realizacji dochodów.
- Zastępuje pracownika ds. wymiaru podatków i opłat.
§ 14
Stanowisko pracy ds. wymiaru podatków i opłat
Pracownik na samodzielnym stanowisku pracy ds. wymiaru podatków i opłat:
- Prowadzi w systemie informatycznym ewidencję podatkową nieruchomości dla potrzeb wymiaru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
- Prowadzi postępowania podatkowe zmierzające do ustalenia oraz określenia wysokości zobowiązań w zakresie w/w podatków.
- Dokonuje corocznego wymiaru podatków dla osób fizycznych:
- podatku rolnego,
- podatku od nieruchomości,
- podatku leśnego,
- łącznego zobowiązania pieniężnego.
- Prowadzi postępowania podatkowe w sprawach ulg uznaniowych w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym oraz łącznym zobowiązaniu pieniężnym z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej:
- odroczeń terminów płatności podatku lub zaległości podatkowych,
- rozkładania na raty płatności podatku lub zaległości podatkowych,
- umarzania zaległości podatkowych lub odsetek za zwłokę.
- Prowadzi postępowania podatkowe w sprawach ulg i zwolnień ustawowych w podatku rolnym, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej, z tytułu:
- nabycia gruntów na powiększenie lub utworzenie gospodarstwa rolnego,
- objęcia gruntów w trwałe zagospodarowanie,
- ulg inwestycyjnych.
- Egzekwuje obowiązek składania przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny.
- Przeprowadza czynności sprawdzające w zakresie realizacji obowiązków podatkowych przez podatników podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
- Opracowuje projekty uchwał w zakresie ustalania stawek i zwolnień dotyczących:
- podatku rolnego,
- podatku leśnego,
- podatku od nieruchomości,
- podatku od posiadania środków transportowych.
- opłaty targowej.
- Sporządza sprawozdania z zakresu:
- skutków finansowych obniżenia stawek, ulg i zwolnień podatkowych,
- udzielonej pomocy publicznej lub informacji o nieudzieleniu pomocy.
- Wydaje zaświadczenia w sprawach wynikających z prowadzonej ewidencji podatkowej.
- Współpracuje ze Skarbnikiem w zakresie planowania dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
- Prowadzi i odpowiada za postępowania administracyjne i sporządza sprawozdania w sprawie zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
- Zastępuje pracownika ds. księgowości podatkowej.
§ 15
Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowo-podatkowej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. księgowości budżetowo-podatkowej:
- Prowadzi ewidencja i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w ciągu miesiąca i po zakończeniu roku budżetowego włącznie w wystawieniem PIT-11, PIT-40, PIT-8AR, PIT-4R i PIT-R.
- Nalicza wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy i umów zleceń.
- Prowadzi ewidencję dokumentacji związaną z wynagrodzeniami pracowniczymi.
- Prowadzi ewidencję ubezpieczenia społecznego pracowników i świadczeń rodzinnych włącznie z ubezpieczeniem i wyrejestrowaniem z ubezpieczenia pracowników i świadczeń rodzinnych.
- Prowadzi ewidencję rozliczenia składek ZUS włącznie z tworzeniem dokumentacji rozliczeniowej i wysyłaniem pocztą elektroniczną plików do ZUS.
- Prowadzi ewidencję plików i identyfikatorów potwierdzeń przekazanych do ZUS plików.
- Wystawia zaświadczenia o wysokości pobieranego wynagrodzenia.
- Sporządza przelewy w zakresie wynagrodzeń, składek ZUS i dodatków mieszkaniowych i energetycznych.
- Sporządza sprawozdania kwartalne do GUS.
- Prowadzi Ewidencję i rozlicza podatek VAT w zakresie wydatków i zakupów.
- Obsługuje księgowo dodatki mieszkaniowe i energetyczne.
- Prowadzi karty wynagrodzeń pracowników.
- Prowadzi ewidencję i rozliczanie miesięczne z Powiatowym Urzędem Pracy.
- Rozlicza należności za energię i wodę zużyte podczas wynajmu świetlic wiejskich.
- Współpracuje przy sporządzaniu planu budżetowego.
- Prowadzi ewidencję ilościowo wartościową zakupionych materiałów budowlanych.
- Współpracuje z pracownikiem upoważnionym przez Wójta do rozliczania zużytych materiałów budowlanych.
- Prowadzi ewidencję analityczną pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Prowadzi ewidencję analityczną środków trwałych wg klasyfikacji rodzajowej GUS /konto 011/ oraz sporządza sprawozdania.
- Zastępuje pracownika ds. księgowości budżetowej
§ 16
Stanowisko pracy ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej:
- Prowadzi sprawy osobowe pracowników.
- Przygotowuje dokumentację związaną z:
- zawieraniem umów o pracę z pracownikami Urzędu i jednostek podległych,
- udzielaniem urlopów i zwolnień z pracy,
- awansowaniem i nagradzaniem,
- naliczaniem dodatków stażowych dla pracowników,
- przygotowywaniem i ewidencjonowaniem umów zleceń,
- wystawianiem zaświadczeń o zatrudnieniu.
- Realizuje zadania związane z prowadzeniem polityki kadrowej.
- Przygotowuje dokumentację z zakresu powoływania, zaszeregowania i odwoływania kierowników podległych jednostek i ich zastępców.
- Prowadzi sprawy związane z podnoszeniem kwalifikacji pracowników.
- Prowadzi i załatwia dokumentację rent i emerytur pracowników.
- Sporządza sprawozdania do GUS.
- Sporządza i przesyła do PFRON deklaracje i zatrudnieniu.
- Prowadzi archiwum Urzędu.
- Prowadzi dokumentację związaną z zatrudnieniem bezrobotnych.
- Współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy.
- Prowadzi sprawy wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
- przygotowuje dokumenty dotyczące wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- przygotowuje decyzje dotyczące wygaszania, cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- nalicza opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Realizuje zadania zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
- Przyjmuje, rozpatruje i przekształca wnioski w formę dokumentu elektronicznego oraz przesyła do CEIDG.
- Zastępuje pracownika ds. ochrony środowiska.
- Zastępuje – w zakresie obsługi sekretariatu – Zastępcę Kierownika USC.
§ 17
Stanowisko pracy ds. gospodarki nieruchomościami
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. gospodarki nieruchomościami:
- Przygotowuje dokumentację i prowadzi sprawy związane ze sprzedażą oraz dzierżawą nieruchomości własnych gminy:
- Sporządza wykazy, zarządzenia, uchwały nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i dzierżawy.
- Nadzoruje gospodarkę lokalami z komunalnego zasobu mieszkaniowego Gminy.
- Przygotowuje dokumentację i prowadzi sprawy dotyczące obrotu komunalnych zasobów mieszkaniowych Gminy:
- Sporządza i wydaje wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium.
- Sporządza zaświadczenia o przeznaczeniu nieruchomości z MPZP i studium oraz o rewitalizacji do sprzedaży.
- Prowadzi sprawy związane z nadawaniem numeracji porządkowej, ewidencją miejscowości, ulic i adresów oraz urzędowym nazewnictwem miejscowości.
- Przygotowuje dokumentację dotyczącą przetargów na sprzedaż nieruchomości komunalnych oraz wchodzi w skład Komisji Przetargowej na sprzedaż i dzierżawę mienia komunalnego gminy zgodnie ze stosownymi zarządzeniami Wójta.
- Wchodzi w skład komisji przetargowej do przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane, dostawy i usługi zlecane przez Gminę.
- Prowadzi sprawy związane z przejmowaniem nieruchomości na własność Gminy od innych jednostek.
- Wydaje zaświadczenia dotyczące wykreślenia hipoteki, ciężaru realnego z KW.
- Prowadzi sprawy związane z użytkowaniem wieczystym gruntów oraz przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
- Współpracuje z Urzędem Statystycznym w sprawie spisów powszechnych i rolnych.
- Sporządza sprawozdania statystyczne do GUS dotyczące zasobów własnych Gminy.
- Prowadzi procedury związane z podziałem i rozgraniczeniem nieruchomości. osób fizycznych oraz własnych gminy i współpracuje w tym zakresie ze służbami geodezyjnymi i rzeczoznawcami majątkowymi.
- Prowadzi sprawy związane z pierwokupem nieruchomości.
- Przygotowuje i prowadzi dokumentację związaną z komunalizacją nieruchomości na rzecz Gminy.
- Sporządza pisma do Komornika Sądowego dotyczących wywieszenia obwieszczeń o licytacjach i opisach nieruchomości.
- Korespondencja z Instytucjami oraz osobami fizycznymi w sprawie akt osiedleńczych.
- Prowadzi sprawy związane z wydawaniem zezwoleń na uprawę konopi włóknistych.
- Współpracuje z ODR w zakresie szacowania strat w uprawach rolnych.
- Wydaje zaświadczenia o pracy w gospodarstwie rolnym do stażu, na cele emerytalne.
- Korespondencja z KRUS, ZUS w sprawach ubezpieczeń społecznych rolników
- Poświadczanie 10-letnich umów dzierżawy dla rolników w myśl ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.
- Prowadzi sprawy związane z rolnictwem, leśnictwem oraz łowiectwem.
- Współdziała z inspekcją weterynaryjną w sprawach ochrony zwierząt przed chorobami zakaźnymi.
- Współpracuje z Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa w sprawie zwalczania chorób i szkodników w uprawach rolnych.
- Zastępuje pracownika ds. obsługi Rady Gminy w zakresie zawierania umów dotyczących wynajmu świetlic wiejskich.
§ 18
Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. obsługi Rady Gminy:
- Zapewnia prawidłowe przygotowanie materiałów na sesję Rady i posiedzenia Komisji.
- Gromadzi Uchwały Rady i Zarządzenia Wójta, oraz prowadzi odpowiednie rejestry.
- Nadaje obieg Uchwałom Rady i Zarządzeniom Wójta zgodnie z Zasadami Techniki Prawodawczej, w tym przekazuje je do Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego i Regionalnej Izby Obrachunkowej.
- Bierze udział w opracowywaniu planów pracy Rady i jej organów.
- Współdziała z przewodniczącymi właściwych Komisji Rady w szczególności w zakresie przygotowywania projektów ważniejszych uchwał i wniosków.
- Ewidencjonuje postulaty, wnioski i skargi i przekazuje je do załatwienia; udziela odpowiedzi zainteresowanym osobom.
- Opracowuje materiały, informacje, oceny i wnioski dla potrzeb Rady.
- Czuwa nad zabezpieczeniem praw radnych i członków komisji Rady.
- Obsługuje techniczno-organizacyjnie samorząd mieszkańców wsi.
- Obsługuje dyżury Przewodniczącego Rady w zakresie przyjmowania skarg i wniosków obywateli, prowadzi rejestr spraw zgłoszonych oraz podejmuje działania dla rozpatrzenia ich załatwienia.
- Sporządza protokoły z posiedzeń Rady Gminy i Komisji Rady.
- Obsługuje techniczno-organizacyjnie narady z sołtysami.
- Ewidencjonuje interpelacje radnych.
- Sporządza umowy w zakresie wynajmu świetlic.
- Prowadzi sprawy wynikające z ustawy o wolontariacie i organizacjach pożytku publicznego między innymi dokumentację w zakresie przyznawanych dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych, w tym:
- przyjmuje oferty realizacji zadania publicznego,
- sporządza umowy,
- przyjmuje sprawozdanie z realizacji zadania publicznego.
- Obsługuje techniczno- organizacyjnie wybory ławników sądowych.
- Świadczy usługi kserograficzne.
- Zastępuje pracownika ds. gospodarki nieruchomościami w zakresie wydawania zaświadczeń z MPZP i zeznań świadków w celu wydania zaświadczenia o pracy w gospodarstwie rolnym do stażu, na cele emerytalne.
- Zastępuje – w zakresie obsługi sekretariatu – Zastępcę Kierownika USC.
§ 19
Stanowisko pracy ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności.
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności:
- Z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej:
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plan Obrony Cywilnej,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje roczne plany zamierzeń Obrony Cywilnej oraz Zarządzania Kryzysowego,
- Organizuje i nadzoruje szkolenia jednostek organizacyjnych Obrony Cywilnej (formacji) oraz szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- Aktualizuje przydziały organizacyjno-mobilizacyjne dla potrzeb Obrony Cywilnej,
- Prowadzi magazyn sprzętu Obrony Cywilnej,
- Planuje, przygotowuje i zapewnia funkcjonowanie systemu ostrzegania SWA,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Regulamin na czas „W” w przypadku zaistnienia takiej potrzeby,
- Przygotowuje i zabezpiecza funkcjonowanie Stałego Dyżuru,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje dokumentację Akcji Kurierskiej,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plan Ochrony Zabytków dla Gminy na czas „W”,
- Planuje, przygotowuje i zapewnia funkcjonowanie Zastępczych Miejsc Pracy,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plany Obronne,
- Planuje i opracowuje roczne plany szkoleń obronnych,
- Prowadzi dzienniki ewidencji wykonanych dokumentów oznaczonych klauzulą „Zastrzeżone”,
- Prowadzi dzienniki korespondencji oznaczonych klauzulą „Zastrzeżone”,
- Współpracuje z Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych w postępowaniu z dokumentami zawierającymi informacje niejawne,
- Współdziała z jednostkami terenowymi w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego: policją, strażą pożarną, jednostkami ochotniczej straży pożarnej, wojskiem.
- Z zakresu zarządzania kryzysowego:
-
- Planuje i prowadzi dokumentację Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- Planuje, opracowuje oraz aktualizuje Plan Zarządzania Kryzysowego dla Gminy,
- Opracowuje roczne plany pracy dla Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- Planuje, opracowuje i aktualizuje Plany Ewakuacji na wypadek powstania zagrożenia życia i zdrowia mieszkańców Gminy, w tym zagrożenia powodziowego,
- Planuje i zapewnia środki transportowe, warunki bytowe oraz pomoc przedmedyczną, medyczną i społeczną dla ewakuowanej ludności,
- Planuje i zapewnia ochronę płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- planuje, opracowuje i aktualizuje Plan Przeciwpowodziowy dla Gminy,
- Planuje, przygotowuje i organizuje dyżury przeciwpowodziowe,
- Przesyła informacje do publikacji na stronę internetową markusy.pl w zakresie informacji oraz komunikatów dotyczących prognozy pogody, ostrzeżeń meteorologicznych.
- Wydaje zezwolenia na usuwanie drzew i krzewów.
- Z zakresu ewidencji ludności:
- Prowadzi całość spraw związanych z ewidencją ludności i meldunkami, a w szczególności:
- prowadzi ewidencję ludności, poprzez:
- rejestrowanie danych o miejscu pobytu obywateli polskich i cudzoziemców na pobyt stały i czasowy ponad 3 m-ce,
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu poza granice RP na okres dłuższy niż 3 miesiące i powrotu z wyjazdu poza granice RP,
- prowadzi ewidencję ludności, poprzez:
- Prowadzi całość spraw związanych z ewidencją ludności i meldunkami, a w szczególności:
-
-
- prowadzi rejestr wyborców, sporządza spis wyborców dla potrzeb wyborów i referendów, wydaje decyzje w tych sprawach oraz sporządza pełnomocnictwa wyborcze, w tym także obsługuje głosowania korespondencyjne,
- prowadzi postępowania administracyjne w sprawach dotyczących wykonywania obowiązku meldunkowego oraz przygotowuje projekty decyzji administracyjnych w sprawach prowadzonych na wniosek właściciela/współwłaściciela lub najemcy lokalu oraz z urzędu.
- Udziela informacji adresowych na zasadach określonych przepisami prawa, w szczególności:
- udostępnia dane jednostkowe rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz PESEL,
-
-
-
- wydaje zaświadczenia i poświadczenia zameldowania na wniosek zainteresowanej osoby.
- Współpracuje z Wydziałem Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców UW w Olsztynie, głównie w zakresie sporządzania sprawozdań, wykazów.
- Przekazuje dane dla Urzędu Statystycznego w sprawie badań statystycznych (ludność zameldowana na pobyt czasowy i pobyt stały mieszkańców nieobecnych w związku z wyjazdem za granice RP).
- Sporządza meldunki kwartalne dla WOW oraz na bieżąco dla CRID.
- Sporządza wykazy dzieci do szkół podstawowych.
- Sporządza wykazy osób podlegających rejestracji do kwalifikacji wojskowej.
- Prowadzi sprawy związane z obsługą kasową terminala płatniczego.
-
- Zastępuje pracownika ds. dowodów osobistych.
§ 20
Stanowisko pracy ds. ochrony środowiska
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. ochrony środowiska:
- Wykonuje zadania z zakresu ochrony środowiska:
- opracowuje raporty z wykonania programu ochrony środowiska,
- wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach,
- wstrzymuje użytkowanie instalacji i urządzeń w przypadkach nieprzestrzegania ustaleń określonych w decyzji – ograniczania uciążliwości powodowanych przez urządzenia techniczne wykazane przez osoby fizyczne,
- nadzoruje i kontroluje w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska,
- sporządza informacje o substancjach stwarzających zagrożenie,
- udostępnia informacje o środowisku i jego ochronie,
- wydaje zaświadczenia lub postanowienia dotyczące Natury 2000.
- Realizuje zadania wynikające z ustawy o odpadach:
- opracowuje program gospodarki odpadami w gminie,
- nadzoruje wykonywanie zadań wynikających z gminnego programu w zakresie działalności zbierania, odzysku, unieszkodliwiania i transportu odpadów niekomunalnych.
- Wykonuje zadania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy:
- opracowuje gminny program utrzymywania czystości i porządku w gminie,
- realizuje zadania wynikające z programu utrzymywania czystości i porządku w gminie,
- wdraża program selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
- Realizuje zadania wynikające z ustawy o ochronie przyrody i ustawy Prawo łowieckie:
- kontroluje przestrzeganie i stosowanie przepisów o ochronie środowiska,
- wymierza kary za niszczenie drzew, krzewów oraz usuwanie drzew, krzewów bez wymaganego zezwolenia.
- Przygotowuje dokumentacje i prowadzi sprawy związane z programem opieki nad zwierzętami bezdomnymi.
- Realizuje zadania wynikające z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków:
- współpracuje z Gminnym Zakładem Komunalnym Sp. z o.o. w zakresie wynikającym w ustawy,
- monitoruje jakość wody przeznaczonej do spożycia,
- informuje społeczeństwo o jakości wody przeznaczonej do spożycia,
- współpracuje z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w zakresie zaopatrzenia w wodę.
- Opracowuje i wdraża system gospodarki odpadami wymagany w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- przygotowuje projekty uchwał Rady Gminy Markusy w zakresie gospodarki odpadami.
- wylicza opłaty, które mieszkańcy będą zobowiązani wnosić za wykonywane przez Gminę czynności odbioru i zagospodarowania odpadów.
- aktualizuje bazę danych gminnego rejestru właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarki odpadami komunalnymi.
- współdziała z firmami odbierającymi odpady komunalne z terenu Gminy
- opiniuje Wojewódzki, Powiatowy i Gminny plan gospodarki odpadami,
- Realizuje zadania w ramach programu „Czyste Powietrze” wynikające z porozumienia zawartego z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie
- Zastępuje pracownika ds. kadrowych i ewidencji działalności gospodarczej.
§ 21
Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. świadczeń rodzinnych:
- Prowadzi sprawy związane ze świadczeniami rodzinnymi:
- zasiłkami rodzinnymi i dodatkami do zasiłków rodzinnych,
- zasiłkami pielęgnacyjnymi,
- świadczeniami pielęgnacyjnymi,
- jednorazową zapomogą z tytułu urodzenia dziecka,
- specjalnym zasiłkiem opiekuńczym,
- świadczeniami rodzicielskimi,
- pomocy „za życiem”.
- Przyjmuje wnioski, prowadzi rejestry spraw, weryfikuje i ustala sytuację dochodową rodziny.
- Przygotowuje projekty decyzji administracyjnych w sprawie:
- świadczeń rodzinnych,
- dodatków energetycznych,
- dodatków mieszkaniowych,
- rządowych programów pomocy,
- świadczeń rodzicielskich,
- zasiłków dla opiekunów,
- pomocy „za życiem”.
- Występuje do Ośrodków Pomocy Społecznej o przeprowadzenie rodzinnych wywiadów środowiskowych i co 6 miesięcy o aktualizację wywiadów oraz w każdej sytuacji, gdy zaistnieją wątpliwości co do sprawowania opieki.
- Występuje do ZUS o ustalenie okresów składkowych i nieskładkowych.
- Prowadzi postępowanie odwoławcze.
- Prowadzi sprawy związane ze świadczeniami rodzinnymi nienależnie pobranymi.
- Prowadzi sprawy związane z pomocą finansową w ramach „Rządowego programu wspierania osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego”.
- Prowadzi postępowanie i ustala nienależnie pobraną pomoc finansową udzieloną w ramach rządowych programów wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne.
- Wydaje zaświadczenia dotyczące świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna, dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych.
- Sporządza sprawozdania kwartalne, półroczne, roczne z zakresu swoich obowiązków i przekazuje elektronicznie do Urzędu Wojewódzkiego.
- Sporządza miesięczne meldunki z zapotrzebowania na środki na świadczenia rodzinne, składki zdrowotne i dodatki energetyczne.
- Prowadzi postępowania w sytuacji zastosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego we współpracy z Urzędem Wojewódzkim.
- Prowadzi postępowanie administracyjne związane z dodatkami mieszkaniowymi.
- Prowadzi sprawy związane z dodatkiem energetycznym.
- Składa kwartalne zapotrzebowanie do Urzędu Wojewódzkiego na środki na dodatek energetyczny.
- Sporządza listy wypłat na świadczenia rodzinne, rządowe programy pomocy dodatki mieszkaniowe, dodatki energetyczne, zasiłki dla opiekunów, składki ZUS i FUZ
- Prowadzi postępowania administracyjne związane z zasiłkami dla opiekunów.
- Pozyskuje drogą elektroniczną informacje od organów podatkowych, emerytalno-rentowych, rejestrów: PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynku Pracy, CEIDG, KRS oraz Centralnej Bazy Beneficjentów.
- Prowadzi postępowania w sprawie przyznawania świadczeń wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „za życiem”.
- Prowadzi postępowania w sprawie wydawania zaświadczeń w celu potwierdzenia przeciętnego miesięcznego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dofinansowanie w ramach programu „ Czyste Powietrze”.
- Zastępuje pracownika ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego.
§ 22
Stanowisko pracy ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. stypendiów i funduszu alimentacyjnego realizuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w szczególności:
- Przyjmuje, weryfikuje i rozpatruje wnioski w sprawie przyznania stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych;
- Przygotowuje projekty decyzji związanych ze stypendiami i zasiłkami szkolnymi;
- Współdziała z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie spraw związanych z realizacją stypendiów i zasiłków szkolnych;
- Składa zapotrzebowanie do Kuratorium Oświaty na środki na stypendia i zasiłki szkolne;
- Przyjmuje, weryfikuje i rozpatruje wnioski o przydzielenie świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- Przygotowuje projekty decyzji dotyczących świadczeń alimentacyjnych;
- Prowadzi postępowania administracyjne wobec dłużników alimentacyjnych oraz przygotowuje projekty decyzji dotyczących:
- uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych,
- umorzenia zaległości.
- Podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, w tym przeprowadza wywiady alimentacyjne oraz przyjmuje oświadczenia majątkowe od dłużników;
- Współdziała z komornikami, Powiatowym Urzędem Pracy, Starostwem Powiatowym w zakresie działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych oraz w zakresie postępowania administracyjnego prowadzonego wobec dłużników;
- Przekazuje do Biura Informacji Gospodarczej o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art.28 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów – w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy;
- Prowadzi egzekucje administracyjne wobec dłużników alimentacyjnych;
- Sporządza meldunki miesięczne z zapotrzebowaniem środków oraz sprawozdania kwartalne, roczne z zakresu działania stanowiska i przekazuje elektronicznie do Urzędu Wojewódzkiego;
- Sporządza listy wypłat;
- Prowadzi dokumentację związaną z realizowanymi zadaniami;
- Prowadzi sprawy związane z obsługą kasową terminala płatniczego w przypadku nieobecności pracownika ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności.
- Prowadzi postępowania odwoławcze
- Prowadzi sprawy związane ze świadczeniami nienależnie pobranymi dotyczącymi świadczeń nienależnie wypłaconymi z funduszu alimentacyjnego i stypendiów szkolnych;
- Pozyskuje droga elektroniczną informacje od organów podatkowych, emerytalno-rentowych, rejestrów: PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynku Pracy, CEIDG, KRS oraz Centralnej Bazy Beneficjentów;
- Wydaje zaświadczenia dotyczące świadczeń alimentacyjnych i stypendiów szkolnych;
- Rozlicza wypłaty dłużników alimentacyjnych;
- Zastępuje pracownika ds. świadczeń rodzinnych.
§ 23
Stanowisko ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy:
- Prowadzi sprawy związane z promocją gminy.
- Bierze udział w komisji przetargowej do przygotowania i przeprowadzenia postępowań w zakresie udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane oraz dostawy i usługi zlecane przez Urząd zgodnie z Zarządzeniami Wójta.
- Realizuje zadania związane z ustawą o zamówieniach publicznych:
- wydatkowanie środków publicznych zgodnie z wymogami ustawy,
- przygotowanie materiałów oraz organizacja przetargów – jako członek komisji przetargowej,
- opracowanie i aktualizacja regulaminów przetargowych,
- sporządzanie sprawozdania o udzielonych zamówieniach.
- Prowadzi rejestr zamówień publicznych oraz rejestr złożonych ofert i rejestr umów.
- Opisuje oryginały faktur przekazywanych do księgowości z adnotacją, która dotyczy zastosowanego trybu z podaniem numeru wpisu do rejestru zamówień publicznych w przypadku, gdy udzielone zamówienie podlega ustawie „Prawo zamówień publicznych”.
- Przygotowuje oferty inwestycyjne.
- Monitoruje środki z Unii Europejskiej i innych źródeł oraz przedstawia informacje na ten temat Wójtowi.
- Przygotowuje wnioski o dofinansowanie projektów.
- Prowadzi i rozlicza projekty realizowane przez Gminę.
- Prowadzi sprawy związane z aktualizacją planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy.
- Realizuje i rozlicza fundusz sołecki.
- Współpracuje z Lokalną Grupą Działania „Łączy nas Kanał Elbląski”.
- Współdziała w zakresie turystyki oraz udziela informacji o atrakcjach turystycznych znajdujących się na terenie gminy.
- Zastępuje pracownika ds. budownictwa i inwestycji oraz ochrony p. poż.
- Zastępuje pracownika ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności w zakresie zarządzania kryzysowego
§ 24
Stanowisko pracy – informatyk
Pracownik na samodzielnym stanowisku – Informatyk prowadzi obsługę informatyczną w Urzędzie obejmującą:
- serwis sprzętu komputerowego,
- serwis sieci komputerowej,
- nadzór nad użytkowanym oprogramowaniem,
- merytoryczną pomoc w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- pomoc w rozwoju infrastruktury informatycznej w urzędzie,
- prowadzenie nadzoru nad prawidłową pracą sprzętu komputerowego, awarii oprogramowania, zabezpieczenie baz danych programów użytkowanych poprzez systematyczną archiwizację aplikacji oraz kontrolę prawidłowego wykonywania kopii bezpieczeństwa,
- ochrona systemów sieci teleinformatycznych.
- koordynuje zakup sprzętu elektronicznego w Urzędzie.
- obsługuje BIP oraz stronę internetową gminy.
- obsługuje informatycznie Bibliotekę Publiczną i Szkoły.
§ 25
Stanowisko pracy ds. budownictwa i inwestycji oraz ochrony p. poż.
Pracownik na samodzielnym stanowisku ds. budownictwa i inwestycji:
- Prowadzi sprawy z zakresu inwestycji w tym:
- przygotowuje plany inwestycyjne na rok budżetowy,
- wnioskuje o zabezpieczenie środków finansowych na inwestycje,
- przygotowuje zamówienia i odbiór dokumentacji projektowej,
- współpracuje z powiatowymi jednostkami w zakresie wymaganym do prawidłowego realizowania inwestycji i remontów,
- przygotowuje i uczestniczy w procedurach o udzielenie zamówienia publicznego na roboty inwestycyjne i remontowe,
- przygotowuje i prowadzi przetargi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa na wykonanie dokumentacji technicznej oraz robót budowlano – montażowych,
- weryfikuje dokumentację projektową pod względem prawidłowości oraz kompletności i wyłania inspektorów nadzoru do poszczególnych zadań,
- reprezentuje gminę w procesie inwestycyjnym od przekazania placu pod budowę do ostatecznego rozliczenia,
- sporządza wymagane i niezbędne analizy i sprawozdania,
- nadzoruje realizację postanowień wynikających z zapisów gwarancyjnych,
- uczestniczy w przygotowaniu wniosków aplikacyjnych na dofinansowanie inwestycji.
- Prowadzi sprawy z zakresu dróg w tym:
- koordynuje prace wykonywane na drogach gminnych,
- planuje środki w budżecie na utrzymanie i remonty dróg gminnych,
- organizuje i rozlicza oświetlenia dróg publicznych będących w zarządzie gminy,
- prowadzi sprawy związane z letnim i zimowym utrzymaniem dróg,
- koordynuje roboty w pasie drogowym, w tym uzgadnia projekty i dokonuje odbiorów inwestycji liniowych w pasie drogowym dróg na terenie gminy,
- wydaje zezwolenia na zajęcia pasa drogowego.
- Zatwierdza ugody w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach.
- Współpracuje z instytucjami i mieszkańcami w zakresie inwestycji budowlanych chroniących środowisko.
- Wydaje zaświadczenia o zgodności z MPZP rozbudowy lub przebudowy budynków i lokali na cele budowlane.
- Wydaje wypisy i wyrysy z MPZP na cele budowlane.
- Sporządza sprawozdanie w sprawie rejestru decyzji o warunkach zabudowy oraz ustalania lokalizacji celu publicznego.
- Przygotowuje postanowienia w sprawie wyłączenia gruntów z produkcji rolnej na cele budowlane.
- Współpracuje z instytucjami w zakresie spraw melioracyjnych.
- Prowadzi sprawy remontowe oraz usługi kominiarskie lokali będących własnością gminy.
- Z zakresu nadzoru i kontroli przeciwpożarowej:
- wspiera jednostki OSP poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie pozyskania sprzętu przeciwpożarowego, środków gaśniczych,
- wspiera jednostki OSP poprzez:
-
-
- inspirowanie działań OSP zmierzających do osiągnięcia pełnych składów osobowych sekcji gaśniczej i pomocniczych przewidzianych dla jednostek poszczególnych typów,
- współdziała przy organizowaniu gminnych zawodów sportowo-pożarniczych,
- udziela pomocy w organizowaniu szkoleń dla członków OSP,
- koordynuje zespołowe ćwiczenia w terenie i na obiektach dla jednostek OSP,
- sprawuje kontrolę nad realizacją stanu ochrony przeciwpożarowej,
- przedstawia wnioski OSP organom samorządu gminy w sprawach ich potrzeb dotyczących zapewnienia gotowości bojowej,
- inspiruje i udziela pomocy w działaniach prewencyjno-propagandowych prowadzonych przez OSP,
- czuwa nad realizacją przez jednostki OSP wymogów w sprawach badań kierowców, a także informuje o możliwościach badań lekarskich członków OSP biorących udział w działaniach ratowniczych,
- nadzoruje prace konserwatorów sprzętu przeciwpożarowego w jednostkach OSP,
- zgłasza potrzeby ochrony przeciwpożarowej do projektu budżetu gminy,
- współpracuje z Komendą Miejską PSP w zakresie nadzoru nad OSP i kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej,
- wprowadza do programu OSP informacje z zebrań sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych,
- nadzoruje tankowanie pojazdów pożarniczych
-
- Organizuje prace i nadzoruje realizację zadań wykonywanych w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie-użytecznych oraz prowadzi nadzór nad osobami skierowanymi przez sąd, wykonującymi prace społeczne.
- Prowadzi magazyn narzędzi, sprzętu i materiałów budowlanych oraz magazyn przeciwpożarowy.
- Prowadzi druki ścisłego zarachowania w zakresie kart drogowych.
- Prowadzi sprawy związane z cmentarzami, miejscami pamięci, tablicami pamiątkowymi.
- Zastępuje pracownika ds. zamówień publicznych i rozwoju gminy.
- Zastępuje pracownika ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz ewidencji ludności w zakresie zarządzania kryzysowego.
§ 26
Stanowiska pomocnicze i obsługi Urzędu
- Kierowca samochodu osobowego:
- Dokonuje przewozów wyznaczonych przez dysponenta.
- Prowadzi obsługę codzienną pojazdu.
- Dba o bieżące utrzymanie stanu technicznego pojazdu.
- Dokonuje okresowych przeglądów technicznych pojazdu stosownie do okresu ważności dowodu rejestracyjnego oraz przebiegu kilometrów.
- Uzupełnia zużyte drobne akcesoria samochodowe.
- Na podstawie wykazu/upoważnienia przekazanego przez dysponenta dokonuje samodzielnego odbioru/zakupu artykułów na potrzeby Urzędu, a także załadowuje oraz wyładowuje zakupiony i przewożony materiał.
- Garażuje pojazd poza godzinami w wyznaczonym miejscu.
- W przypadku braku wyjazdów służbowych wykonuje prace w charakterze konserwatora zlecane przez Wójta i Sekretarza, w tym m.in.:
- odśnieżanie w okresie zimowym,
- koszenie trawników,
- przycinanie żywopłotu,
- wymiana żarówek w pomieszczeniach Urzędu i na zewnątrz budynku,
- montaż i wymiana np. klamek/zamków w drzwiach, karniszy, itp.
- Sprzątaczka:
- Sprząta pomieszczenia Urzędu, w tym:
- myje okna i drzwi /przynajmniej 3 razy w roku/,
- codziennie wyciera kurz z biurek, szaf, foteli, części podłogi,
- myje żyrandole,
- po każdym remoncie pomieszczeń w Urzędzie doprowadzenie ich do należytej czystości,
- utrzymuje porządek na zewnątrz budynku Urzędu,
- pranie firan i zasłon /wg potrzeb/,
- utrzymuje należytą czystość w Świetlicy Wiejskiej w Markusach,
- zamyka pomieszczenia biurowe po godzinach pracy,
- wykonuje inne czynności zlecone przez Wójta lub Sekretarza.
Rozdział V
Zasady i tryb funkcjonowania Urzędu oraz porządek wewnętrzny
§ 27
- Czas pracy w Urzędzie jest elastyczny i wynosi 40 godzin na tydzień tj. 8 godzin na dobę.
- Rozkład czasu pracy w tygodniu i jego wymiar w poszczególnych dniach tygodnia ustala Wójt.
- Jeżeli wymagają tego potrzeby Urzędu, pracownicy mogą być zatrudnieni poza normalnymi godzinami pracy, a wyjątkowych wypadkach także w nocy oraz niedziele i święta. Za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza normalnymi godzinami pracy przysługuje pracownikowi wolny czas, z tym, że wolny czas może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
- Za pracę poza normalnymi godzinami pracy pracownicy otrzymują wolny czas w następujących ilościach:
- za pracę w godzinach 1500 – 2100 od poniedziałku do piątku za 1 godzinę przepracowaną – 1 godzinę,
- w godzinach od 2100 – 700 od poniedziałku do piątku za 1 godzinę przepracowaną – 2 godziny,
- w wolne soboty, niedziele i święta za 1 godzinę przepracowaną – 2 godziny.
- Przepisy ust. 3 nie stosuje się dla kobiet w ciąży, kobiet opiekujących się dziećmi w wieku do 8 lat oraz w innych wypadkach określonych w odrębnych przepisach.
- W uzasadnionych przypadkach Wójt może ustalić indywidualnie rozkład czasu pracy.
- Okres rozliczeniowy czasu pracy wynosi 3 miesiące.
§ 28
- Pracownik obowiązany jest do punktualnego przybywania do pracy i podpisywania listy obecności przed godzinami rozpoczęcia pracy.
- Kontrolę obecności pracowników, a także dyscypliny pracy sprawuje Sekretarz.
- Pracownik w godzinach pracy może opuścić gmach Urzędu jedynie po uprzednim uzyskaniu zgody Wójta, Sekretarza/Zastępcy Wójta lub osoby upoważnionej przez Wójta.
- Pracownik ma prawo do 15 minutowej przerwy w pracy (wolnym czasem od pracy pracownik dysponuje osobiście z poinformowaniem przełożonego).
- Pracownicy zobowiązani są do utrzymania i przestrzegania porządku, czystości i estetyki w pomieszczeniach biurowych.
- Zabrania się umieszczania w pomieszczeniach biurowych wszelkich nie dostosowanych do tego celu maszynek elektrycznych oraz innych urządzeń grzewczych.
- Pracownicy obowiązani są po zakończeniu pracy do zabezpieczenia pomieszczeń biurowych, a w szczególności komputerów oraz pozamykania biurek i szaf.
- Po zakończeniu pracy należy klucz od pomieszczenia biurowego pozostawić w sekretariacie Urzędu.
- Pracownicy mogą pozostać w gmachu Urzędu poza godzinami pracy wyłącznie za zgodą Wójta lub Sekretarza/Zastępcy Wójta.
§ 29
- O niemożności stawienia się do pracy z przyczyn z góry wiadomych pracownik powinien uprzedzić Wójta lub Sekretarza/Zastępcy Wójta.
- W razie niestawienia się do pracy poza przypadkiem określonym w ust.1 pracownik obowiązany jest zawiadomić Wójta lub Sekretarza/Zastępcy Wójta o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania nie później jednak niż w dniu następnym osobiście, przez inne osoby, telefonicznie lub przez pocztę.
- Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 2 jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności.
- Nieobecność w pracy lub spóźnienie do pracy usprawiedliwiają przyczyny uniemożliwiające stawienie się do pracy, a w szczególności:
- niezdolność do pracy spowodowana chorobą pracownika lub jego izolacją z powodu choroby zakaźnej,
- leczenie uzdrowiskowe, jeżeli jego okres został uznany zaświadczeniem lekarskim za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
- choroba członka rodziny pracownika, wymagająca sprawowania przez pracownika osobistej opieki,
- okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem w wieku do 8 lat.
- Przyczyny nieobecności, o których mowa w ust.4 pracownik obowiązany jest usprawiedliwić przekładając zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni.
§ 30
- Urlopów wypoczynkowych udziela się pracownikom na podstawie rocznego planu urlopów ustalonego przez Wójta.
- Przy opracowaniu planu urlopów w miarę możliwości należy uwzględnić wnioski pracowników przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad zapewnienia normalnego toku pracy w Urzędzie poprzez ustalenie zastępstwa pracownika urlopowanego.
- Plan urlopów wypoczynkowych należy podać w formie obiegowej do wiadomości wszystkim pracownikom Urzędu.
- Wójt może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, gdy jego obecność w Urzędzie jest wymagana okolicznościami nieprzewidzianymi w chwili rozpoczęcia urlopu.
- W uzasadnionych przypadkach Wójt może udzielić urlopu w okresie innym niż ustalonym w rocznym planie urlopów.
- Na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami Wójt może udzielić urlopu bezpłatnego, jeżeli nie spowoduje to zakłócenia normalnego toku pracy w Urzędzie.
- Urlopów wychowawczych udziela Wójt według zasad określonych w powszechnie obowiązujących przepisach.
- Urlopów szkoleniowych oraz innych zwolnień w celach szkoleniowych udziela Wójt lub Sekretarz na udokumentowany wniosek pracownika w granicach obowiązujących w tym zakresie przepisów.
§ 31
- Czas pracy powinien być przez każdego pracownika w pełni wykorzystany na wykonywanie pracy zawodowej. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych nie związanych z pracą zawodową odbywać się powinno w czasie wolnym od pracy.
- Do załatwiania spraw, o których mowa w ust.1 w czasie godzin pracy Wójt lub Sekretarz/Zastępcy Wójta może udzielić zwolnienia tylko w razie konieczności, w granicach i na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach.
- Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust.2 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia w czasie wolnym od pracy według zasad i w trybie ustalonym przez Wójta.
- Stanowisko pracy ds. kadrowych i ewidencji gospodarczej prowadzi ewidencję rozliczeń czasu pracy według wzoru zawartego w zasadach postępowania w sprawach kadrowych i prowadzenia dokumentacji w zakresie dyscypliny pracy Urzędu.
§ 32
- Do szczególnie rażących przypadków naruszenia ustalonego porządku i dyscypliny pracy należy:
- złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz niszczenia materiałów, narzędzi i maszyn, a także wykonywanie w czasie godzin pracy prac nie związanych z zasadami wynikającymi ze stosunku pracy,
- spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia,
- stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy,
- zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy,
- niewykonywanie poleceń przełożonych wynikających z zakresu obowiązków,
- niewłaściwy stosunek do przełożonych, współpracowników i interesantów,
- nieprzestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- nieprzestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów o ochronie danych osobowych.
- Pracownik, u którego stwierdzono stan nietrzeźwości nie może być dopuszczony do pracy.
§ 33
- Pracownikom samorządowym przysługują nagrody i wyróżnienia za:
- wzorowe wypełnianie swoich obowiązków,
- przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności,
- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji.
- W stosunku do pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonego porządku i dyscypliny pracy oraz nie wykonują lub wykonują niesumiennie obowiązki, stosowane są kary przewidziane w art.108 kodeksu pracy tj.:
- upomnienie,
- nagana,
- kara pieniężna.
§ 34
- Wypłata wynagrodzenia za pracę następuje w terminie do ostatniego dnia miesiąca.
- W przypadku, gdy ostatni dzień miesiąca przypada w niedzielę, święta lub inny dzień wolny od pracy wypłata odbywa się w dniu poprzedzający ten dzień.
- Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się na konto osobiste pracownika.
- Limit środków na wynagrodzenia pracowników ustala Rada.
- Zaszeregowanie i wysokość wynagrodzenia pracowników ustala Wójt.
§ 35
Funduszem na nagrody dla pracowników dysponuje Wójt.
§ 36
- Sekretarz obowiązany jest zapoznać nowozatrudnionego pracownika z:
- regulaminem organizacyjnym Urzędu,
- przepisami dotyczącymi zasad i formy postępowania w sprawach stanowiących tajemnicę państwową i służbową oraz o ochronie danych osobowych,
- instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami przeciwpożarowymi.
- Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z regulaminem i innymi przepisami składa się do akt osobowych.
- Zabrania się bez uprzedniego uzyskania zgody Wójta lub Sekretarza przenoszenia lub wynoszenia przez pracowników z pomieszczeń biurowych jakichkolwiek przedmiotów, materiałów, dokumentów i narzędzi.
§ 37
Przed rozwiązaniem stosunku pracy, pracownik obowiązany jest:
- Zwrócić narzędzia pracy, materiały i inne przedmioty stanowiące własność Urzędu.
- Uregulować wszelkie zobowiązania w stosunku do Urzędu.
- Podpisać oświadczenie o nieujawnianiu wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową z którymi zapoznał się podczas pełnienia obowiązków służbowych.
§ 38
Interesant ma prawo:
- Uzyskać w Urzędzie informację:
- kto załatwia daną sprawę,
- jakie należy złożyć dokumenty i załączniki,
- jakie w danej sprawie obowiązują przepisy oraz terminy,
- czy istnieje możliwość ubiegania się o zastosowanie ulg, zmiany terminu, rozłożenia na raty należnych świadczeń,
- jakie są możliwości – w przypadku decyzji negatywnej – złożenia odwołania od decyzji.
- Przedstawić na piśmie lub do protokołu wnioski w sprawie własnej lub w interesie społecznym w czasie na to przewidzianym osobiście, bądź za pośrednictwem poczty.
- Otrzymać na kopii pisma potwierdzenie złożenia wniosku.
- Uzyskać informację, jeżeli Urząd w danej sprawie nie jest właściwy – do kogo należy skierować wniosek o rozpatrzenie sprawy.
- Uzyskać informację:
- dyżurach Przewodniczącego Rady przyjmującego skargi i wnioski wyborców,
- godzinach przyjmowania przez Wójta skarg i wniosków od mieszkańców.
- Oczekiwać kulturalnego, życzliwego potraktowania oraz obiektywnego i operatywnego rozpatrzenia sprawy.
§ 39
- Do obowiązków pracownika samorządowego należy:
- wykonywanie zadań Urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
- ścisłe przestrzeganie ustalonego w Urzędzie czasu pracy i porządku wewnętrznego,
- wypełnianie poleceń przełożonych, dotyczących pracy i sposobu jej wykonania,
- pełne poszanowanie uprawnień obywateli, okazywanie zrozumienia, troski i sprawiedliwego stosunku do ich życiowych problemów i spraw,
- dbałość o dobro zakładu pracy, chronienie mienia Urzędu i używanie go zgodnie z przeznaczeniem,
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- zachowywanie się z godnością w pracy i poza pracą,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz w zakresie danych osobowych,
- pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- Urząd obowiązany jest w szczególności:
- zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresu ich praw i obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku pracy oraz instrukcjami dotyczącymi Bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisami przeciwpożarowymi,
- organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności pracy,
- zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy poprzez:
-
- zgodne z obowiązującymi normami zaopatrywanie pracowników w środki higieny osobistej, odzieży ochronnej i roboczej oraz sprzętu ochrony osobistej,
- wyposażenie w konieczny sprzęt i materiały biurowe,
- współdziałanie ze służbą zdrowia w zakresie opieki nad zdrowiem pracowników,
-
- zapewnić odpowiednie warunki dla przestrzegania porządku i dyscypliny pracy,
- terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
- ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- tworzyć warunki dla właściwej adaptacji społeczno-zawodowej młodych pracowników,
- zaspakajać w miarę posiadanych środków potrzeby socjalne i kulturalne pracowników,
- wpływać na kształtowanie się w Urzędzie zasad współżycia społecznego.
§ 40
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
- Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie indywidualnych spraw obywateli ponosi Sekretarz oraz pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
- Kontrolę i koordynację działań w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji sprawuje Sekretarz.
- Stanowisko ds. obsługi Rady zobowiązane jest do dokonywania określonych ocen sposobu załatwiania indywidualnych spraw obywateli i przekładania ich Sekretarzowi
§ 41
- Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa Kodeks Postępowania Administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków obywateli.
- Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
- Zastępca Kierownika USC prowadzi rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu zgłoszonych w czasie przyjęcia interesantów przez Wójta i Sekretarza.
§ 42
Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
- Udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów.
- Rozstrzygnięcia spraw, w miarę możliwości na miejscu, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia.
- Informowania zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy.
- Powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej konieczności.
- Informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.
- Interesanci mają prawo uzyskać informację w formie pisemnej, ustnej i telefonicznej.
§ 43
- Wójt przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach 1200 – 1500.
- Sekretarz i pracownicy Urzędu przyjmują interesantów codziennie w godzinach pracy Urzędu.
Rozdział VI
Zakres upoważnień udzielanych pracownikom do załatwienia spraw
§ 44
- Wójt osobiście podpisuje:
- zarządzenia,
- decyzje administracyjne,
- dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
- odpowiedzi na interpelacje radnych,
- odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Urzędu.
- W granicach udzielonego Zastępcy Wójta przez Wójta pisemnie upoważnienia, Zastępca Wójta może podpisywać wskazane w § 44 ust. 1 dokumenty.
- Sekretarz Gminy podpisuje:
- dokumenty dotyczące spraw pozostających w zakresie jego czynności,
- dowody księgowe.
- dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
- w zastępstwie Wójta, decyzje administracyjne, zastrzeżone do kompetencji Wójta.
§ 45
- Wójt może upoważnić pracowników samodzielnych stanowisk do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostających w zakresie czynności samodzielnych stanowisk, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej aprobaty Wójta.
- Pracownicy Urzędu podpisują decyzje administracyjne rozstrzygające indywidualne sprawy obywateli zgodnie z imiennym upoważnieniem udzielonym przez Wójta.
- Upoważnienie pracownika Urzędu nie wyklucza możliwości załatwiania spraw i wydawania decyzji administracyjnych przez Sekretarza, zamiast upoważnionego pracownika, w przypadku niemożności pełnienia przez niego przydzielonych mu zadań lub z innych przyczyn.
- Upoważnienia, o których mowa w ust.1 i 2 umieszczone są w aktach osobowych pracowników.
Rozdział VII
Zasady kontroli wewnętrznej
§ 46
- W Urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna.
- Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawuje Wójt, Sekretarz i Skarbnik w stosunku do pracowników bezpośrednio im podległych.
- Zasady kontroli wewnętrznej określone zostaną w Zarządzeniu Wójta.
Rozdział VIII
Przeciwdziałanie mobbingowi
§ 47
- Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
- Mobbing oznacza działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżona ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
- Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
- Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić u pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, na podstawie odrębnych przepisów.
- Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w ust. 2, uzasadniającej rozwiązanie umowy.
Rozdział IX
Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
§ 48
Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej bhp) oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§ 49
Pracodawca jest zobowiązany:
- Zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bhp oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej.
- Organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
- Ustalić okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy (wypadku uznanego za wypadek przy pracy) oraz stosować odpowiednie środki profilaktyczne.
- Prowadzić szkolenia pracowników w zakresie bhp.
- Zapewnić pracownikom ochronę zdrowia.
- Zapewnić należyty stan budynków, pomieszczeń, terenów i urządzeń z nimi związanych oraz maszyn i innych urządzeń technicznych.
- Dostarczyć pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.
§ 50
- Każdy nowo przyjęty pracownik przechodzi przeszkolenie wstępne, obejmujące instruktaż ogólny, instruktaż stanowiskowy i szkolenie podstawowe oraz przeszkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
- Odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego pracownik potwierdza na piśmie.
- Przystąpienie do pracy bez znajomości przepisów i zasad bhp ogólnych oraz dotyczących zajmowanego stanowiska jest zabronione.
- Pracownicy podlegają szkoleniom okresowym bhp.
§ 51
- Przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika.
- Pracownicy są w szczególności obowiązani:
- poddawać się szkoleniu bhp,
- wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
- dbać o należyty stan urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
- poddawać się badaniom i wskazaniom lekarskim.
§ 52
- W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
- Jeżeli powstrzymanie się od wykonania pracy nie usuwa zagrożenia o jakim mowa w ust.1 pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
- W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia
§ 53
- W pomieszczeniach biurowych Urzędu obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu.
- Palenie tytoniu może odbywać się wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonych, oznakowanych napisem: „Tu wolno palić”.
- Palenie tytoniu poza wyznaczonymi do tego miejscami jest równoznaczne z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych, uzasadniającym zastosowanie surowych sankcji, z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika włącznie.
§ 54
Pracodawca zapewnia pracownikom środki czystości; tj. mydło w płynie oraz środki higieny osobistej w dostatecznej ilości w pomieszczeniach socjalnych i sanitarnych urzędu.
§ 55
Za naruszenie obowiązków pracownicy samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 56
- Wszelkich informacji o zakładzie pracy wychodzących na zewnątrz udziela osoba zarządzająca zakładem lub upoważnieni przez nią pracownicy.
- Bez zgody osoby zarządzającej zakładem pracownicy nie mogą udostępniać komukolwiek dokumentów i ich kopii zawierających tajemnice służbowe i inne określone w przepisach prawa, w tym z wiązane z ochroną dóbr osobistych.
- Osoby uprawnione na mocy odrębnych przepisów prawa do kontroli działalności zakładu pracy są dopuszczone do czynności kontrolnych po uprzednim sprawdzeniu dokumentów uprawniających do kontroli i zawiadomieniu o kontroli osoby zarządzającej zakładem.
§ 57
- Każdy nowoprzyjęty pracownik jest zapoznawany z treścią Regulaminu przed przystąpieniem do pracy.
- Przyjęcie do wiadomości i stosowania postanowień Regulaminu pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
§ 58
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy i innych aktów prawa pracy.
§ 59
Zmiana niniejszego regulaminu może nastąpić w drodze Zarządzenia Wójta.
Załącznik Nr 1 do Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy Markusy
Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Markusy
- Urząd Gminy Markusy
- Biblioteka Publiczna Gminy Markusy – instytucja kultury
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Markusach.
- Szkoła Podstawowa w Zwierznie.
- Szkoła Podstawowa w Żurawcu.